برای نیل به اهداف حوزه سلامت نیازمند تجدید نظر دربرخی حوزه های آموزش پزشکی هستیم

به گزارش ایرنا، دکتر باقر لاریجانی روز پنج شنبه در سمینار چالش های علوم پزشکی در فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اکنون 150 هزار دانشجو در رشته علوم پزشکی ازمقطع کارشناس تا فوق تخصص مشغول به تحصیل هستند و درصورتی که بسترهای مناسب برای فعالیت این عده وجود نداشته باشد دچار آسیب های جدی می شویم.

وی با بیان اینکه برخی کشورها مانند چین کمیت را مورد توجه قرارداده اند اما به کیفیت توجه می کنند اما برخی کشورهای توسعه یافته سرمایه گذاری بسیاری در زمینه تحصیلات تکمیلی انجام می دهند که این امر باید با ایجاد بسترهای مناسب برای اشتغال این قشر صورت گیرد.

رییس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته به دنبال توسعه پایدار علوم به جای توجه به کمیت هستند گفت: کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری عظیمی در این زمینه و به ویژه در حوزه پزشکی انجام می دهند بطوری که بودجه پزشکی آمریکا بعد از بودجه دفاعی این کشور در رتبه دوم قراردارد.

وی با بیان اینکه ایران در برخی از زمینه ها از جمله تربیت پرستار نسبت به کشورهای منطقه دچار کمبود است گفت: متاسفانه مکانیزه های لازم دراین زمینه در کشور به خوبی دیده نشده است وافراد به دنبال تخصص گرایی هستند.

وی دربخش دیگری از سخنانش از دیگر چالش های حوزه آموزش پزشکی کشور را ایجاد گرایش های مختلف در یک رشته عنوان کرد گفت: این امر باعث می شود تا جامعه نگری لازم در رشته ها از بین برود.

لاریجانی همچنین با اشاره به اهداف سیاست های کلی نظام سلامت در کشور گفت: 4 سیاست از 14 سیاست کلی نظام سلامت به صورت مستقیم به آموزش وپژوهش در حوزه پزشکی مربوط هستند که باید دراین زمینه ها سرمایه گذاری لازم انجام داد.

وی همچنین با اشاره به چالش های آموزش وپژوهش در حوزه علوم پزشکی گفت: نداشتن مهارت ارتباطی پزشکان ، متخصص گرایی زودرس در جامعه ساماندهی بیمه ها ،بهبود کیفیت آموزش بالینی، اصلاح جایگاه اجتماعی واشتغال دانش آموختگان برای پیشگیری از افت کیفیت آموزش و فرار مغزها از دیگر چالش های آموزش پزشکی درکشور محسوب می شود.

به گفته لاریجانی ضعف آموزش بین رشته ای، مدیریت فناوری اطلاعات بخش پزشکی و نارسایی نظام پذیرش فراگیران دانشجویان ودستیاران پزشکی بخش دیگری از چالش های حوزه آموزش پزشکی در کشور را تشکیل می دهد.

سمینار یکروزه چالش های علوم پزشکی در فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.این سمینار امروز عصر به کار خود پایان می دهد.
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا