نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توسعه اقتصاد ایران تنها از راه دانش و خلاقیت امکانپذیر است

تحقق اقتصاد دانش بنیان در گروی تبدیل دانش متراکم در بخش های دانشگاهی و پژوهشی به فناوری و سپس تبدیل آن به محصولی با ارزش افزوده بالاست. تاسیس شرکت های دانش بنیان که از آن به موتور محرکه اقتصاد دانش بنیان یاد می شود، به منظور تبدیل دانش به فناوری است اما گام بعدی در این عرصه، بر عهده صنایع و کارخانه هاست که با استفاده از فناوری های نو، محصولاتی باکیفیت و قیمت تمام شده پایین تولید کنند که هم پاسخگوی نیازهای کشور باشد و هم توان رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشد و از این رهگذر، به خلق ثروت بینجامد.

با وجود اینکه در سال های اخیر، شرکت های دانش بنیان خوبی در کشور پا گرفته اند و دولت هم اقداماتی برای حمایت از این شرکت ها انجام داده است، اما به نظر می رسد حلقه سوم این زنجیره که تبدیل فناوری به محصول است، توفیق چندانی نداشته است. هنوز هم خط تولید اغلب کارخانه ها و صنایع بزرگ کشور، بر مبنای تکنولوژی های وارداتی چند دهه گذشته فعالیت می کند و عزم جدی برای بهره گیری از فناوری های تولید داخل در این عرصه به چشم نمی خورد. از این رو، وزارت صنعت و معدن و تجارت به عنوان سکاندار اقتصاد دانش بنیان، نقشی مهم و البته دشوار برای دانش بنیان کردن صنایع کشور بر عهده دارد.

دکتر علی محمد گودرزی؛ رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: واقعیت این است که جهت گیری اصولی دولت در بخش اقتصاد دانش بنیان به ویژه تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی و نیز فعالیت های ابتکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مسیر خوبی قرار دارد و برنامه استراتژیک اقتصاد مقاومتی هم با تکیه بر مولفه اقتصاد دانش بنیان پیش می رود.

وی افزود: به نظر می رسد فعالیت شرکت های دانش بنیان و حتی استارتاپ هایی که در حوزه آی تی، نانو، بیوتکنولوژی و… اتفاق می افتد، در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان است. چون اقتصاد ایران هیچ راهی ندارد جز اینکه از راه دانش و خلاقیت، خود را توسعه دهد. الان هم شما می بینید که سهم نفت در اقتصاد ایران به زیر 25 درصد رسیده است. خب این خبر بسیار بزرگی است که حتی تاثیر آن را در بودجه امسال هم می بینیم. در کنار این، جهت گیری صدور خدمات فنی و مهندسی و کالاهای غیرنفتی به سمت مثبت است.

کمتر کشوری مانند ایران این همه سرمایه انسانی خلاق و دانشگاهی دارد. حتی به خیلی از ممالک دنیا که سفر می کنید، می بینید بخش های عمده تحقیق و توسعه در اختیار ایرانی هاست

گودرزی تصریح کرد: هدف ما افزایش صادرات غیرنفتی، خلق ثروت از فعالیت های دانش بنیان، نوسازی صنایع و بهره گیری از تکنولوژی های نوین است. از سوی دیگر، کمتر کشوری مانند ایران این همه سرمایه انسانی خلاق و دانشگاهی دارد. حتی به خیلی از ممالک دنیا که سفر می کنید، می بینید بخش های عمده تحقیق و توسعه در اختیار ایرانی هاست. بعد از توافق با کشورهای 5 1 نیز دانشمندان زیادی به دعوت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به کشور بازگشتند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مسیر حرکت ما، مسیر بسیار خوبی است اما شتاب آن کند است، تصریح کرد: رییس گروه اقتصاد دانش بنیان، وزارت صنعت و معدن و تجارت است و وزیر صنعت هم رهبری این گروه را برعهده دارد. ما در وزارت صنعت اولین بخشی بودیم که برنامه های خود را برای تحقق اقتصاد دانش بنیان در 4 اولویت تنظیم کردیم و ارایه دادیم.        

 

گزارش:احمد طبایی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل