خواص سفیده تخم مرغ را بشناسید

 تخم‌مرغ از وعده‌های غذایی پرمصرف و پرطرفدار به ویژه به عنوان صبحانه است و در صورتی ‌که تخم مرغ جایگزین سایر غذاهای پرکلسترول نظیر گوشت شود، خوردن بیش از یک عدد تخم مرغ کامل در روز نیز یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود.

اگرچه سفیده تخم مرغ محتوی میزان بالایی پروتئین است اما زرده آن را نیز نباید نادیده بگیرید. یک تخم مرغ بزرگ ۳.۶ گرم پروتئین در سفیده و ۲.۷ گرم پروتئین در زرده خود دارد. این بدین معناست که ۶۰ درصد پروتئین موجود در تخم مرغ در سفیده آن و ۴۰ درصد دیگر در زرده آن است.

فواید سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ است محتوای بسیار بالایی از پروتئینی به نام آلبومین دارد که یک منبع عالی از انرژی است. این تنها پروتئینی است که فورا توسط بدن جذب شده، افزایش فوری انرژی را فراهم می کند. پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ در ساخت عضلات همچنین  تقویت آنها کمک کند. پروتئین به طور طبیعی دارای اسیدهای آمینه است که برای ساخت عضلات بسیار ایده آل است.

بدنسازانی که از سفیده تخم مرغ در رژیم غذایی خود بهره نمی‌ گیرند در واقع موقعیت بسیار ممتازی را از دست می ‌دهند، زیرا سفیده تخم مرغ به رغم غنی بودن از خالص‌ ترین نوع پروتئین، دارای میزان ناچیزی از کربوهیدرات ‌ها، چربی و کلسترول است.

پروتئین سفیده تخم مرغ به راحتی جذب ماهیچه‌ ها می ‌شود و هر سفیده بدون زرده در حدود ۶/۳ گرم پروتئین خالص دارد که حاوی تمامی ۸ اسید آمینه اساسی مورد نیاز بدن شامل والین، لوسین، ایزولوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و تریپتوفان است و ویتامین‌ های A, E, K, B۱۲, ریبوفلاوین و اسید فولیک نیز به وفور در سفیده تخم مرغ یافت می ‌شود که در ساخت ماهیچه‌ ها نقشی اساسی بر عهده دارند.

خواص بیوشیمیایی سفیده

سفیده مایع آلبومینی زلال و غلیظی است که تمام فضاهای واقع در فاصله بین غشاهای پوسته و زرده را پُر می کند. سفیده یا آلبومین تخم مرغ تقریبا ۶۰ درصد وزن کل تخم مرغ را در بر دارد که ۷۸ درصد این ماده از آب و بقیه آن از مواد آلبومینوئیدی تشکیل شده است که مهم ترین آن اوآلبومین است.

بلافاصله بعد از این که تخم توسط پرنده رها گردد آلبومین دارای ساختمان ژله مانند می گردد. اما این ژله به تدریج به مایع تبدیل می شود .

PH سفیده تخم مرغ تازه حدود ۴/۷ است و در طی حدود ۳ روز به ۹ افزایش می یابد و سپس به مقدار ناچیزی تغییر می کند و چنین افزایشی نتایج مُضری را به دنبال دارد.

نکته مهم اینکه، در مصرف هیچ ماده ی غذایی، هر چند مفید،  نباید زیاده روی کرد. مصرف ۲ تا ۳ عدد سفیده ی تخم مرغ در روز برای ورزشکاران کافی است؛ البته میزان مصرف بستگی به شرایط هر فرد دارد. دقت داشته باشید که مصرف پروتئین اضافه بر نیاز بدن موجب افزایش بار کلیوی، آسیب های کبدی، پوکی استخوان، کاهش قدرت باروری در زنان، سنگ کلیه و … خواهد شد.

به گزارش مهر، هیچ گاه سفیده تخم مرغ را به صورت خام مصرف نکنید زیرا مصرف سفیده ی تخم مرغ به صورت خام باعث ورود پروتئینی به نام آویدین در بدن می ‌شود که وجود این پروتئین مانع جذب بیوتین (ویتامین H) خواهد شد و در نتیجه باعث بروز عوارضی از جمله مشکلات پوستی و چشمی می ‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا