نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لباس های هوشمند خود را با بدن کاربر تطبیق می دهند

به تازگی تیمی متشکل از پژوهشگران و دانشمندانی با تخصص های گوناگون که تحت نظارت یک سازمان تحقیقاتی غیر انتفاعی در فنلاند به نام مرکز تحقیقات فنی VVT فعالیت می کند ، کار پژوهش روی پروژه لباس و الیاف هوشمند را آغاز کرده اند . پیش از این دانشمندان گوشی های هوشمند ، خودروهای هوشمند و حتی خانه هوشمند را طراحی و ایده هایی جدید برای توسعه آن ها ارائه کرده اند. در جدیدترین تحقیقات انجام شده در این حوزه؛ دانشمندان در حال حاضر بررسی شرایط بیشتر کردن تعامل و انطباق لباس با مصرف کننده در راستای طراحی لباس هوشمند هستند.

این لباس توانایی تشخیص تفاوت دمای بدن و احساسات شخص را داشته و نسبت به هر کدام از آن ها واکنشی مقتضی نشان خواهد داد. در حقیقت این فن آوری جدید به قدری دقیق و پویاست که قادر به تضمین کردن آسایش مطلوب در شرایط گوناگون برای اقشار مختلفی همانند افسران پلیس ، ماموران آتش نشانی ، سربازان ، ورزشکاران ، نوزادان و مردمان عادی خواهد بود .

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، کار طراحی و تولید لباسی که ویژگی  های خود را تغییر داده و حداکثر احساس رضایت را برای شخص استفاده کننده از آن لباس  ایجاد کند ، مهمترین هدف این گروه است . در واقع این گروه از پزوهشگران قصد دارند  لباسی با قابلیت تطابق با شرایط آب و هوایی و تنظیم حرارت بدن و در نهایت احساس راحتی بیشتر در مصرف کننده را تولید کنند .

گروه پژوهشی فوق با استناد به تفاوت دمای بدن در مردان و زنان ، شرایط درونی شخص ، شکل بدن و کلیه عوامل فیزیولوژیکی ، پروسه تولید این فناوری جدید را آغاز کرده اند . لازم به ذکر است که این لباس توانایی تشخیص تفاوت دمای بدن و احساسات شخص را داشته و نسبت به هر کدام از آن ها واکنشی مقتضی نشان خواهد داد. درادامه محققان اضافه کردند که فن آوری جدید به قدری دقیق و پویاست که قادر به تضمین کردن آسایش مطلوب در شرایط گوناگون برای اقشار مختلفی همانند افسران پلیس ، ماموران آتش نشانی ، سربازان ، ورزشکاران ، نوزادان و مردمان عادی خواهد بود .

پکا تومولا، سرپرست این تیم پژوهشی استفاده از این لباس را در اولین آزمایش به بیمارستان ها جهت استفاده در اتاق های عمل پیشنهاد کرده است ، جایی که اکثر بیماران از سرما و تغییر درجه حرارت در آن احساس نارضایتی کرده و طراحی این لباس کمک شایانی به آن ها خواهد کرد .

گفتنی است در حال حاضر اعضای این تیم  پژوهشی به منظور ارائه فناوری خود  در بازار به دنبال سرمایه گذارانی در این بخش هستند که به گسترش این محصول کمک کرده و امکان ورود این فناوری را به صورت انبوه در بازارهای جهانی فراهم کند.

منبع : UPI

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل