بررسی انفجار ماهواره آمریکائی در مدار زمین

بر اساس گزارش منابع رسمی ارتش آمریکا ،  در ماه گذشته ماهواره قدیمی و بیست ساله این کشور که در مدار زمین قرار داشته و یک ماهوار نظامی مخصوص بررسی آب و هوا است ، منفجر شد . روز گذشته و پس از انجام بررسی های دقیق این حادثه ،  کارشناسان اعلام کردند این انفجار به دلیل افزایش ناگهانی حرارت موجود در سیستم برق ماهواره رخ داده و  این موضوع منجر به تکه تکه شدن این ماهواره هواشناسی – نظامی شده است . بر اساس این گزارش ،  ماهواره فوق ،  طی انفجار فوق به چهل و سه تکه تقسیم شده است .

شایان ذکر است که این ماهواره یک ماهواره دفاعی – هواشناسی بوده و با نام Flight 13 (DMSP-F13) ثبت شده بود . تاریخ دقیق این انفجار روز سوم فوریه در ماه گذشته اعلام شده و تیم تحقیقاتی ارتش آمریکا ، دلیل این موضوع را برخورد یک زباله فضائی با بدنه ماهواره اعلام کرد که منجر به اختلال در سیستم برق آن شد .

در همین زمینه اندی رواک Andy Roake مدیر بخش پردازش نیروی هوائی و از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا اعلام کرد : " این ماهواره یک ماهواره قدیمی بوده و بیست سال سن داشت . متاسفانه این موضوع فاجعه بار بر اثر اختلال در سیستم برق این ماهواره رخ داد . "

در گزارش منتشر شده در مورد این حادثه به صراحت عنوان شده است که سیستم فرعی برق رسانی DMSP-F13 بر اثر برخورد یک شی خارجی ، دچار بالا رفتن سریع حرارت شده است که این موضوع باعث از کنترل خارج شدن ماهواره شده و انفجار آن را در پی داشته است .

در ادامه  باید خاطر نشان کرد که ماهواره DMSP-F13 در سال 1995 میلادی به مدار زمین ارسال شده  و در ارتفاع هشتصد کیلومتری در مدار زمین مستقر شده بود .  از سال 2006 این ماهواره به عنوان یک ماهواره ذخیره مورد استفاده قرار داشت .

در همین زمینه مرکز اطلاع رسانی  SpaceNews quoted اعلام کرد : با توجه به اینکه این ماهواره از سال ها پیش به عنوان یک ماهواره دخیره و جانشین (   Back up)  مورد استفاده قرار داشته و سازمان هواشناسی و ارتش آمریکا از اطلاعات آن استفاده زیادی نمی کردند ، از بین رفتن این ماهواره تاثیرات منفی چندانی نخواهد داشت . این موضوع در حالی عنوان می شود که نیروی هوائی آمریکا در حال حاضر شش ماهواره دیگر از خانواده DMSP را در اختیار دارد . 

گفتنی است این انفجار ، تجربه نخست نابودی این نوع از ماهواره ها نبوده و پیش از این در سال 2004 میلادی یکی دیگر از ماهواره های خانواده DMSP که سیزده سال سن داشت بر اثر برخورد یک سنگ سرگردان در مدار زمین ، نابود شده و به 56 قسمت تقسیم شده بود .

منبع 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا