دکتر سید مهدی ابطحی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در مراسم برگزاری این دوره از مسابقات با اشاره به ملزومات یک دانشگاه کارآفرین، قبول اهداف ازسوی دانشگاهیان، ایجاد زیرساختهایی چون آزمایشگاههای تحقیقاتی، مراکز نوآوری، تهیه قوانین مالکیت فکری، فراهم کردن زمینه تأسیس شرکتهای دانشبنیان و مشارکت اعضای هیأت علمی را از جمله این الزامات بیان کرد.
دکتر ابطحی، پذیرش این امر توسط دانشگاهیان و فرهنگ سازی در جهت رسیدن به دانشگاهی متحول را مهمترین بخش از این ملزومات دانست و تصریح کرد: ایجاد زمینه شکوفایی و بالا بردن اعتماد به نفس دانشجویان در پاسخگویی به نیازهای جامعه، لازمه تحقق دانشگاه کارآفرین است.
وی با بیان اینکه مسابقات دانشجویی محل بروز استعدادها و مهارت واقعی دانشجویان و معبر مناسبی برای ارتباط ایشان با اهل صنعت و کارفرمایان است، افزود: این مسابقات رزومهای مناسب برای دانشجویان فراهم میآورد و علاوه بر ایجاد فرصت چالش درونی برای آنها، محلی برای آزمودن آموختههای دانشگاهی است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت ریختهگری به عنوان شناختهشدهترین راه شکل دادن به فلزات و تأمین کننده بیش از 50 درصد قطعات ماشینآلات مختلف، اضافه کرد: علیرغم پیشرفتی که در این زمینه وجود دارد، تجربه و سلیقه در آن دخالت دارد و بستر خوبی برای ورود دانشجویان و تجربهآموزی به شمار میرود.
دکتر بهزاد نیرومند، رییس چهارمین دوره مسابقات سراسری ریخته گری دانشجویان کشور نیز گفت: این مسابقات با هدف آشنا کردن دانشجویان با مهارتهای کاربردی و عملی است که در درسهای خود آموخته؛ اما تجربه آن را نداشتهاند.
دکتر نیرومند افزود: طراحی این مسابقات به گونهای است که در دو بخش دو مساله کاربردی مطرح و در واقع دو قطعه به مسابقه گذاشته میشود.
وی با بیان این که دانشجویان باید مراحل طراحی، شبیهسازیهای کامپیوتری، ساخت مدل، ساخت قالب، تکنولوژی ریختهگری و تمام مراحلی که منجر به ساخت یک قطعه نهایی میشود را انجام دهند، تصریح کرد: در مرحله نخست این مسابقات، 52 تیم از 22 دانشگاه کشور شرکت کرده و در نهایت در هر بخش 11 تیم به این مرحله راه پیدا کردهاند.
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: ارزیابی قطعات ساخته شده رقابتهای عملی این دوره از مسابقات نیز توسط داوران دانشگاهی و صنعتی و بر مبنای مؤلفههایی چون خواص شکل، ابعاد، کیفیت و غیره صورت میگیرد.
دکتر محمدرضا نصر اصفهانی، دبیر علمی چهارمین دوره مسابقات سراسری ریخته گری دانشجویان کشور نیز با یادآوری حضور 25 تیم در بخش سؤال ریختهگری و 13 تیم در بخش سؤال انجماد این دوره از مسابقات، گفت: 43 داور شامل 28 داور از دانشگاههای کشور و 15 داور از بخش صنعت، ارزیابی و امتیازدهی این رقابت ها را بر عهده داشتند.
به گزارش ایسنا، دکتر نصر اصفهانی با بیان اینکه هر طرح حداقل برای چهار داور شامل دو داور صنعتگر و دو داور دانشگاهی ارسال شده است، تصریح کرد: پس از معدلگیری از نتایج مسابقات و تعیین امتیازات تیمها، در نهایت 11 تیم به مسابقات نهایی راه پیدا کردند.
No tags for this post.