ابتکار: پس از 15 سال کاهش تراز آب دریاچه ارومیه متوقف شد

معصومه ابتکار روز پنجشنبه در مراسم کاشت درخت در باغ هنر پردیسان افزود: اولین جلسه دولت یازدهم بعد از روی کار آمدن، بررسی موضوع دریاچه ارومیه و تشکیل ستاد احیای این دریاچه بود.
وی اظهار کرد: اکنون بیش از دو سال است که دولت در تلاش برای احیای این دریاچه و متوقف کردن تراز آبی آن است که دستاوردهای خوبی به همراه داشته است.
ابتکار تاکید کرد: اصلاح الگوی کشاورزی و استفاده از منابع آبی، نقش بسزایی در روند متوقف شدن کاهش تراز آب دریاچه ارومیه داشته است.
وی اظهار کرد: الگوی کشاورزی و نحوه استفاده از منابع آبی باید در کشور تغییر کند که در این راستا گام های خوبی برداشته شده اما نیازمند یک جنبش اجتماعی است.
ابتکار در ادامه به موضوع آلودگی هوا به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم دولت در روزهای اولیه اشاره کرد و گفت: حدود چهار ماه بعد از استقرار دولت یازدهم تولید بنزین آلوده پتروشیمی متوقف شد و از همان زمان توزیع بنزین یورو 4 در کشور آغاز شد و اکنون در هشت کلانشهر کشور بنزین با این استاندارد توزیع می شود.
وی ادامه داد: در زمستان سال جاری 17 روز هوای ناسالم به صورت متوالی داشتیم، اما با تمام این مشکلات، به طور قاطع می توانیم اعلام کنیم که کیفیت هوا در کلانشهرها امسال نسبت به سال 92 بهتر بوده است که امیدواریم سال به سال به طور پلکانی شاهد بهبود کیفیت هوا در کلانشهرها باشیم.
ابتکار در ادامه به موضوع مقابله با تخلفات شکار و صید و حیوان آزاری به عنوان دیگر برنامه های اصلی سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: سازمان با جدیت این موضوع را دنبال می کند و با همکاری سازمان های مردم نهاد، جنبش هایی در سراسر کشور شکل گرفته که براساس آن شکارچیان تفنگ های خود را بر زمین می گذارند، در این زمینه جریان سازی بسیار خوبی شکل گرفته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه های حفاظت برای گونه هایی همچون یوزپلنگ ایرانی، خرس سیاه و پلنگ ایرانی شکل گرفته است، افزود: قانون حمایت از حیوانات در زمینه حیوان آزاری را به دولت ارائه دادیم و در دست بررسی است که امیدواریم با همکاری علاقه مندان تکمیل و برای تصویب نهایی به مجلس ارسال کنیم.
ابتکار با ابراز تاسف از رد لایحه ارزیابی زیست محیطی توسط مجلس گفت: امیدواریم مجلس بعدی با محیط زیست مهربان تر و همکاری بیشتری داشته باشد.
معاون رئیس جمهوری در ابتدای سخنانش خطاب به کودکان حاضر در سالن گفت: محیط زیست و طبیعت متعلق به شماهاست و هر کسی محیط زیست و طبیعت را نابود کند یعنی حق شما را پایمال کرده است.
ابتکار تاکید کرد: یکی از ترمیم دهندگان آلام و دردها طبیعت است، امروز پزشکان به صراحت می گویند به جای یک قرص تنظیم فشار خون یک ساعت در جنگل راه بروید، در واقع ارتباط با طبیعت، فشار و استرس ها را کاهش می دهد.
وی همچنین از هنرمندان حاضر در مراسم تشکر ویژه کرد و گفت: حضور شما در این مراسم موجب دلگرمی و قوت قلب بیشتر ما برای ادامه اقدامات شکل گرفته در سازمان است.
وی از حضور علی ربیعی وزیر کار نیز در این مراسم تشکر کرد و افزود: از زمانی که تفاهمنامه مشترکی میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کار و تعاون منعقد شده اقدامات خوبی در زمینه مشاغل سبز و مسوولیت اجتماعی آغاز شد و آن را ادامه خواهیم داد.
به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: در زمینه محیط زیست با چالش ها و مشکلات زیادی مواجه هستیم که اگر دولت برای رفع این مشکلات بر تخلفات زیست محیطی سخت نگیرد در حل این چالش ها موفق نخواهیم بود.