اسید اوریک، مضر یا مفید؟

سیناپرس: مقادیر بالا و یا پایین این ماده در خون انسان، هر یک تبعات خاص خود را به دنبال دارد. وجود مقادیر زیاد اسید اوریک در خون، می تواند باعث بیماری هایی نظیر نقرس، فشار خون، بیماری های قلبی-عروقی و بیماری های کلیوی گردد و مقادیر کم آن می تواند با بیماری های MS، پارکینسون و آلزایمر مرتبط باشد.

اما در کنار نقش های بیماری زای اسید اوریک، مشخص شده است که این ماده نقش بسیار موثری در خنثی سازی اثر مواد اکسیدکننده در بدن دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان قادر است نقش حفاظتی موثری در برابر بیماری هایی که منشا آن ها رادیکال های آزاد می باشند، ایفا نماید.

یکی از مهم ترین بیماری هایی که با افزایش سطح رادیکال های آزاد مرتبط بوده و در افراد مسن بیشتر خود را نشان می دهد کاهش سطح تراکم معدنی استخوان است که موجب پوکی استخوان گردیده و پیامدهای ناگواری را در افراد مسن به دنبال دارد.

در این خصوص پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مطالعه ای را بر روی رابطه سطح اسید اوریک خون با نشانگرهای بیوشیمیایی مرتبط با ساخت و ساز استخوان در زنان یائسه انجام داده اند که نتایج آن می تواند در پژوهش های تکمیلی به منظور طراحی داروهای نوین در آینده مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش بر روی 382 زن یائسه از بندر بوشهر با میانگین سنی حدود 58 سال و با استفاده از نمونه خون صبحگاهی آن ها، به انجام رسیده است.

نتایج این مطالعه که گزارش آن در نشریه تخصصی «طب جنوب» سال 17 شماره 6 به چاپ رسیده است، آشکار می سازد که سطح اسید اوریک خون این افراد، رابطه خطی مستقیم و چشمگیری با نشانگرهای مولکولی ساخت و ساز استخوان داشته است. استئوکلسین و آلکالین فسفاتاز نشانگرهایی هستند که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته اند.

یافته های این پژوهش اثر مفید اسید اوریک بر متابولیسم استخوان و پیشگیری از کاهش تراکم آن را نشان می دهد و می تواند در آینده به عنوان گامی موثر، در یافتن مکانیسم های مربوطه کمک نماید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا