آب دریای جنوب در راه پایتخت

احمد عاقبت بخیر در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به کاهش بارش های تابستانه در منطقه سیستان و بلوچستان در اثر تغییرات اقلیمی، اظهار کرد: تغییرات اقلیمی پس از دوره ای تکرار می شود. ما حدودا 18 سال خشکسالی را در منطقه سیستان و بلوچستان پشت سر گذاشته ایم. مزیتی که در منطقه جنوب کشور وجود دارد برخورداری از دو فصل بارشی است. یکی از این دو، پدیده مانسون است که از روی اقیانوس هند می آید و در فصل تابستان باعث وقوع باران های سیل آسا در منطقه می شود که خیلی هم مخرب است. حتی این بارش ها از بارش های زمستانی که متاثر از دریای مدیترانه  هست خطر بیشتری دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان افزود: البته در دوسه سال اخیر این بارش ها به دلیل پدیده تغییرات اقلیمی اتفاق نیفتاده است اما مطمئن هستیم که بعد از دوره ای، مجددا شاهد وقوع این بارش ها در فصل بهار و تابستان خواهیم بود.

وی یادآور شد: بخش زیادی از 14 سد مخزنی که در دست اجرا داریم در منطقه جنوب استان است که با هدف مهار 1.1 میلیارد مترمکعب آب حاصل از بارش های مانسون و نیز بارش های زمستانه فعلی، اجرا می شود.

عاقبت بخیر در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر ظرفیت شیرین سازی آب دریا در استان سیستان و بلوچستان چقدر است؟ گفت: در حال حاضر 7.7 میلیون مترمکعب آب دریا توسط همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان شیرین سازی می شود. اما این عدد چندان چشمگیر نیست. وزارت نیرو در فاز اول طرحی به مشاور داد که در شعاع 100 کیلومتر، مطالعاتی انجام شود و تامین آب شرب کانون های جمعیتی که در این شعاع هستند از طریق آب شیرین کن صورت بگیرد. سپس این شعاع را تا 200 کیلومتر توسعه داد و در حال حاضر این طرح، ملی اعلام شده و تا قلب فلات مرکزی ایران یعنی تهران را در بر می گیرد. در حقیقت 14 استان کشور از جمله تهران در محدوده این طرح قرار دارند و قطعا تا سال 1412 باید این کار به سرانجام برسد.

مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان با اشاره به در نظر گرفتن پیوست زیست محیطی برای این طرح، تصریح کرد: یکی از پیوست هایی که در اجرای این طرح الزام شده است، پیوست زیست محیطی است. مطمئنا در اجرای این طرح با همکارانمان در سازمان محیط زیست همکاری خواهیم کرد که آسیبی به محیط زیست وارد نشود.

وی افزود: در حال حاضر وزارت نیرو فاز یک این طرح را انجام می دهد. بعد از پایان فاز یک، پیوست زیست محیطی هم بررسی خواهد شد. نباید فراموش کرد که مشابه این طرح در دنیا انجام شده است. هم اکنون در مناطقی مثل فلوریدای آمریکا و نیز کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، شیرین سازی آب دریا صورت می گیرد. چون منطقه ما به اقیانوس راه دارد، پالایش پساب بهتر از منطقه خلیج فارس رخ می دهد.  

دولت افغانستان معاهده مربوط به حقابه 820 میلیون مترمکعبی ایران از هیرمند را قبول دارد و در سنواتی هم این آب را گرفتیم. البته در سنواتی هم به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم بالادست، نتوانستیم حقابه خود را دریافت کنیم

عاقبت بخیر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا این طرح می تواند تحولی در اقتصاد منطقه به وجود آورد؟ گفت: دقیقا همین طور است. قطع به یقین بیشتر هدفگذاری این آب بر روی صنعت است. سیستان و بلوچستان رنگین کمان معادن کشور است. بنابراین اگر این آب بیاید تا مترمکعبی 20هزار تومان هم توجیه دارد. چندین استان به جد پیگیر هستند که این آب را به صنایع خود برسانند. در کنار این بحث، آب شرب هم مطرح است که توجیه آن را افزون می کند.

وی با اشاره به وضعیت دریافت حقابه ایران از رود هیرمند، اظهار کرد: دولت افغانستان معاهده مربوط به حقابه 820 میلیون مترمکعبی ایران از هیرمند را قبول دارد و در سنواتی هم این آب را گرفتیم. البته در سنواتی هم به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم بالادست، نتوانستیم حقابه خود را دریافت کنیم.

مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در دو سه سال اخیر مقداری از سیلاب هایی که در حوضه میانی افغانستان رخ داده، وارد کشور ما شده است. البته معاهده یک تعریفی دارد که می گوید 26 مترمکعب آب باید به صورت لحظه ای در جریان باشد. اما به این شکل نبوده که افغان ها، آبی را به سمت ایران رها کرده باشند و این آب در اثر سیلاب های مهارنشده وارد کشور ما شده است.

وی با بیان اینکه افغان ها آب ورودی در اثر سیلاب را جزو حقابه محسوب می کنند، تصریح کرد: در این زمینه مذاکراتی در جریان است و قطعا باید با تعامل این کار انجام شود. با این وجود دولت افعانستان حقابه را قبول دارد و به آن پایبند است اما خود آنها هم دچار خشکسالی شده اند که این مساله مشکلاتی به همراه داشته است.

 

گفت و گو: سیداحمد طبایی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا