روبات های مسلح ، سربازان بی رحم جنگ های آینده

بحث استفاده از روبات ها به عنوان سربازهای مسلح و دقیقی که بدون هیچ احساس و تفکری تنها به نابود کردن اهداف رو به روی خود اقدام می کنند، تا کنون تنها در فیلم های علمی تخیلی دیده شده است اما این موضوع رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک واقعیت بوده و به همین دلیل گروهی از دانشمندان نسبت به تبعات خطرناک و غیر قابل کنترل این سربازان روباتیک هشدار دادند.

افزایش ماشین های خودکار جنگی و استقرار بیش از پیش آن ها در حوزه دفاعی یک  تصمیم مخرب و مرگبار است و این سیستم های روباتیک و نیمه مستقل هیچ گونه اختیار و قدرتی برای شناخت دشمنان نداشته و تنها به هدف گیری و از بین بردن اقدام می کنند و این در حالی است که یک سرباز همیشه از روی تفکر و تعقل تصمیم به کشیدن ماشه می گیرد .

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، عده ای از کارشناسان این حوزه در  خصوص استفاده از روبات ها به عنوان سرباز اظهار داشتند که   افزایش ماشین های خودکار جنگی و استقرار بیش از پیش آن ها در حوزه دفاعی یک  تصمیم مخرب و مرگبار است و این سیستم های روباتیک و نیمه مستقل هیچ گونه اختیار و قدرتی برای شناخت دشمنان نداشته و تنها به هدف گیری و از بین بردن اقدام می کنند و این در حالی است که یک سرباز همیشه از روی تفکر و تعقل تصمیم به کشیدن ماشه می گیرد .

در همین حال سناریو های دیگری نیز در این همایش مطرح شد که از آن جمله می توان به نظر ملیسا فلاگ ، معاون و  دستیار وزیر دفاع آمریکا در این مورد اشاره کرد که این  سلاح ها بیشتر نقش کنترل کننده نبرد در پشت خطوط دشمن را به عهده خواهند داشت و این امر را بسیار ساده لوحانه تلقی کرد که این روبات ها و سیستم های نیمه خودکار را افراد گوناگون با برداشت های کودکانه از روبات ها قضاوت کنند . وی همچنین اضافه کرد که باید تمامی گزینه ها را برای مقابله با بدترین اتفاقات بررسی کنیم و گزینه استفاده از روبات ها نیز از این دست است . در عین حال مقامات وزارت دفاع در آمریکا تاکید کردند که هیچ گونه پیش نویس و یا دستور العملی برای استفاده از روبات ها تا کنون نوشته نشده است اما امکان استفاده از این فن آوری همانند هواپیماهای بدون سرنشین به صورت بالقوه وجود خواهد داشت .

در پایان مقامات نظامی اظهار داشتند که طراحی عملیات هایی از این دست به صورت گزارش هایی در دست اقدام است و تا پایان ماه می سال جاری به ارتش ابلاغ می شود ، و این در حالی است که سیستم های رباتیک نظامی طبق برنامه ای از پیش تعیین شده از سال 2035 در دسترس خواهند بود .

منبع : DISCOVERY

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا