ساخت نانوپوششی برای محافظت از فلزات

به گزارش ایرنا از ستاد توسعه فناوری نانو، این نانوپوشش زیست سازگار، برای محافظت از فلزات مختلفی که در معرض گازهای خورنده، محیط های نمکی و فشارهای بالا قرار دارند، مناسب است. 

چارستن بیکر از مدیران این گروه تحقیقاتی گفت: این نانوپوشش پتنت شده را می توان با اسپری روی سطح قرار داد. این پوشش حاوی ذراتی است که از سطح محافظت می کند.

ضخامت لایه نهایی این پوشش در حد چند میکرون است که مانع از نفوذ گاز و سیالات به داخل پوشش می شود. در صورت وجود محلول نمکی یا سیالات خورنده، این لایه می تواند سطح را حفظ کند. بنابراین در محیط هایی که آب دریا، باران های اسیدی و پساب های خورنده شیمیایی وجود دارد، این پوشش می تواند به کار گرفته شود.

یکی از مزایای این پوشش آن است که حتی در شرایط فشار بالا نیز می تواند از سطح حفاظت کند؛ پس از پخت گرمایی، این پوشش به زیرلایه فلزی می چسبد و در برابر خراش و برخورد تصادفی مقاومت می کند. بنابراین این پوشش در برابر فشارهای مکانیکی نیز مقاوم است. 

این نانوپوشش را می توان با اسپری کردن روی سطح قرار داد و در دمای 150 تا 200 درجه سانتیگراد پخت. این پوشش برای فولاد، آلیاژهای فلزی و فلزاتی مانند آلومینیوم، مس و منیزیم مناسب است. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا