آپنه خواب بر اخلاق و تفکر تاثیرگذار است

طی پژوهش‌های قبلی تغییرات ساختاری مغز به علت آپنه دیده شده بود، اما در این تحقیق تغییرات بسیار چشمگیری در دو ماده شیمیایی در مغز دیده شد که فعالیت مغز را تحت تأثیر قرار می‌داد. با این حال هنوز نمی‌توان به طور قطع ثابت کرد که این تغییرات شیمیایی منجر به مشکلات حافظه و تفکر شوند.

آپنه متعادل تا شدید، یک نفر از هر 15 بزرگسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این شرایط می‌تواند در هر ساعت حدود 30 بار راه تنفس آنها را در خواب دچار مشکل کند. مشکلات دیگر ناشی از این حالت قدرت تصمیم‌گیری ضعیف، عدم تمرکز، استرس و افسردگی هستند.

طی این پژوهش، میزان دو ماده شیمیایی در مغز به نام‌های گلوتامات و گاما آمینو بوتریک موسوم به "GABA" مورد بررسی قرار گرفت. این مواد شیمیایی در قسمتی از مغز به نام "اینسولا" قرار دارند که مسؤول هماهنگی سیگنال‌های رسیده از سایر مناطق مغزی است که احساسات، تفکر و عملکردهای فیزیکی نظیر فشار خون و عرق را کنترل می‌کند.

افراد مبتلا به آپنه سطوح پایینی از "GABA" و میزان بالایی از گلوتومات را دارند درحالی‌ که "GABA" نقشی آرامش‌بخش و بازدارنده دارد، گلوتومات اثر متضادی می‌گذارد. زمانی که گلوتامات افزایش پیدا می‌کند، مغز در حالت استرس قرار می‌گیرد و به خوبی عمل نمی‌کند.

به گفته پژوهشگران، این نتایج از این حیث تعجب‌آور است که چنین تغییراتی در اندازه گیری‌های زیستی نادر است و انتظار افزایش گلوتومات می‌رفت، اما در مورد "GABA" خیر، با این حال شاهد کاهش میزان این ماده بودیم، درحالی‌ که انتظار آن نمی‌رفت.

به گزارش ایسنا ، این پژوهش در مجله "Sleep Research" منتشر شده است.