نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لزوم اصل قرار دادن مطالعات میان‌رشته‌ای در پژوهش‌ها

 دکتر اسماعیل ایدنی در مراسم اولین کنگره کمیته‌های تحقیقات دانشجویی جنوب غرب کشور که در تالار شهدای این دانشگاه برگزار شد، با ابراز خرسندی از استقبال خوب انجام‌ شده از این کنگره، اظهار کرد: این استقبال نویدبخش استمرار پژوهش به‌ع نوان راه برون‌رفت از مشکلات فرهنگی است، اگر امروز ما برای هر تصمیم مبتنی بر پژوهش عمل کنیم بسیاری از تلاش‌های آینده حل خواهد شد.

وی افزود: مشکلات امروز اغلب ناشی از این است که گذشتگان نگاه آینده‌پژوهی نداشته‌اند، تولید علم و دانش از لحظه‌های آغاز پیدایش انسان وجود داشت تجارب حسی‌ و آزمون و خطا در مواجه با طبیعت به‌تدریج به سوی فلسفه و تولید دانش حرکت کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز با بیان این‌ که تمام تغییرات دانش امروز ناشی از مراجعه به طبیعت، حسگرها، مطالعه، جمع‌بندی و آزمون و نتیجه‌گیری بود، گفت: روندی که طی قرن‌ها مرزهای دانش را به‌طور وسیع گسترش داد، این‌ گونه بود و از قرن بیستم تغییرات در متدولوژی تولید علم به‌ وجود آمد.

ایدنی ادامه داد: اگر امروز ما به‌ عنوان یک کشور در حال توسعه از این تغییرات غافل باشیم ممکن است فاصله‌مان با کشورهای توسعه‌ یافته افزایش پیدا کند. ما برای کاهش این فاصله باید فرصت‌های جدید در این زمینه را شناسایی کنیم و نگاه سنتی تولید علم را تغییر دهیم.

وی با بیان به این‌ که یکی از معضلات کشورهای در حال توسعه در حوزه تولید علم مجزا دیدن آن است، تصریح کرد: اگر نگاهی به جوامع داشته باشیم، یک در‌هم‌تنیدگی بین انسان و طبیعت خواهیم دید. بیشتر رشد علمی که امروز در سطح جهان می‌بینیم ناشی از غلبه تفکر سیستماتیک بر تولید دانش است و ما امروز می‌خواهیم توجه شما را به این تفکر جلب کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز خاطرنشان کرد: امروز حوزه‌های رشته‌های مختلف ارتباط خطی ندارند بلکه ارتباط آن‌ها به‌صورت شبکه‌ای است ما باید به سوی تفکر سیستمی در حوزه دانش حرکت کنیم و این همان موضوعی است که از آن غفلت داریم.

ایدنی با بیان این‌که مطالعات میان‌رشته‌ای در دانشگاه‌های ایران جای بسیار کمی دارد، گفت: یکی از کارهایی که باید به‌طور اساسی انجام شود این است که مطالعات میان‌رشته‌ای در پژوهش‌ها به‌خصوص در حوزه سلامت‌ محور باید اصل قرار داده شود‌ امروز باید بین علوم پایه و علوم بالینی پیوند بزنیم.

وی گفت: بسیاری از پژوهشگران‌، مطالعات و پژوهش‌های خود را به‌صورت مجزا و تفکیک‌ شده انجام می‌دهند که ممکن است حتی در صورت تولید علم نیز نتیجه چندان درخشانی نداشته باشد در صورتی که کاری که آمریکا امروز در حال انجام آن است، این است که مطالعات میان‌رشته‌ای را اصل و حاکم بر تفکرات می‌داند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با تأکید بر نگاه تازه‌ای که دانشجویان و پژوهشگران باید در تولید علم به آن توجه داشته باشند، گفت: تولید علم دیگر نباید از استقراء ناقص حاصل شود بلکه باید با غلبه تفکر سیستمیک به‌دست آید.

به گزارش ایسنا، ایدنی با بیان این‌که کشور ایران نسبت به کشورهای همسایه از لحاظ تولید علم جایگاه بالاتری دارد، تصریح کرد: در ایران بیش از 650 پژوهشگر با H-INDEX بالای 15 وجود دارد در حالی که در کشورهای اطراف این رقم هنوز زیر 100 است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل