نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نخستین مطالعه جامع ژنتیکی پرندگان در حال انقراض

پژوهشگران با  بررسی ژن های یک پرنده  بومی نیوزیلند که طبق اعلام سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست در خطر انقراض  قرار دارد ، در تلاش برای نجات و باز یابی آن هستند . این اولین تلاش دانشمندان برای نجات پرندگان در حال انقراض از طریق بررسی ژ ن ها است که به وسیله گروهی متشکل از محققان نیوزیلندی و آمریکایی صورت می گیرد .

با در اختیار داشتن آمار و آنالیز مستخرج شده از ژن ها می توان اطلاعات کافی را از ویژگی های زیستی پرندگان  در اختیار داشت و بر اساس آن از نگهداری این گونه خاص در طبیعت اطمینان حاصل کرد .

در این پژوهش به بررسی توالی 125 ژن طوطی کاکاپو پرداخته می شود که به گفته دکتر بروس رابرتسون از دانشگاه اتاگو این پرنده خوش نقش در خطر انقراض قرار دارد. این تیم پژوهشی عنوان کرد با در اختیار داشتن آمار و آنالیز مستخرج شده از ژن ها می توان اطلاعات کافی را از ویژگی های زیستی پرندگان  در اختیار داشت و بر اساس آن از نگهداری این گونه خاص در طبیعت اطمینان حاصل کرد .

دکتر رابرتسون در ادامه عنوان کرد " توالی این ژن ها و کار آمدی آن ها به ما کمک خواهد کرد که از انقراض موجودات به وسیله  معدود بازماندگان آن ها  جلوگیری کنیم . وی همچنین اظهار داشت در این گونه خاص ما به بررسی ژن های مرتبط با سیستم ایمنی و بیماری های که این طوطی را به مرز نابودی رسانده می پردازیم .

بررسی توانائی و قابلیت باروری 60 درصدی این پرنده در مقایسه با دیگر پرندگان که بیش از 90 درصدبر آورد شده و یکی از عوامل کم شدن تعداد این پرندگان از سال 1995 میلادی به بعد است ، از مهمترین دلایل این گروه پژوهشی برای رصد کردن این طوطی خاص در آن منطقه است . این طوطی غالبا چند دهه می تواند زندگی کند اما کاهش چشمگیر آن در این منطقه باعث نگرانی پژوهشگران شد زیرا که تجربه انقراض این گونه خاص را در اروپا به وسیله از دست دادن زیستگاه و شکار آن ها توسط شکارچیانی همانند گربه سانان و موش ها شاهد بوده ایم .

منبع : Xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل