نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه رفتار ابزار سازی در جانوران

در بین تمامی موجودات ساکن در کره زمین؛ انسان به عنوان هوشمند ترین جاندار شناخته شده و تنها موجودی است که قابلیت ساخت ابزار دارد. در این میان برخی از سایر گونه های جانوری هوشمند نیز برای انجام کارهای مختلف روزانه خود از برخی ابزارها استفاده می کنند ، برای نمونه بسیاری از جانوران مانند میمون ها و شامپانزه ها از چوب ، استخوان و سنگ برای کارهای مختلف روزانه خود بهره می برند اما در این میان انسان تنها موجودی است که قادر به ساخت ابزار با کمک ابزار های دیگر بوده و توانائی ساخت ابزارهای پیجیده و مرکب را دارد . مطالعه رفتار انسان نما ها می تواند دانشمندان را در بررسی روند تکامل انسان و نحوه تطور ابزار سازی وی یاری کند.

این پروژه که از سال 2010 آغاز شده ، در 14 کشور آفریقایی برنامه ریزی شده  و دانشمندان طی آن به بررسی زندگی این جانداران از طریق تله دوربین ها می پردازد . به این ترتیب خللی در سیر طبیعی زندگی این موجودات وارد نخواهد شد .

گفتنی است در این تحقیقات به رفتار این گونه خاص از حیوانات و بررسی الگوی ارتباطی آن ها جهت به دست آوردن مایحتاج خود نگاه  ویژه ای شده است . در ادامه این پژوهش به رفتار شناسی شامپانزه ها و استفاده آن ها از سنگ وچوب ویا ابزاری از این دست برای به دست آوردن هر آنچه مورد نیاز آنها است و دور از دسترس می نماید پرداخته می شود .

 این تحقیقات بلند مدت به بررسی نحوه استفاده شامپانزه ها از سنگ یا چوب برای شکستن میوه ها و حتی استفاده از برگ ها برای جلب کردن شامپانزه های ماده در فصل جفتگیری به شیوه ای به ظاهر غیر تهاجمی پرداخته است . این پروژه که از سال 2010 آغاز شده ، در 14 کشور آفریقایی برنامه ریزی شده و دانشمندان طی آن به بررسی زندگی این جانداران از طریق تله دوربین ها می پردازد . به این ترتیب خللی در سیر طبیعی زندگی این موجودات وارد نخواهد شد .

در این روش از دوربین ها به گونه ای در اطراف این جانداران استفاده شده که جمعیت مورد بررسی آن را به عنوان عضوی از خود پذیرفته  و در بروز رفتارهای طبیعی از خود دچار شائبه نشوند ، زیرا تجربه نشان داده در صورتی که این جانوران احساس کنند موجود یا  جسمی خارجی در محیط زندگی آن ها وارد و باعث مزاحمت در حریم خصوصی آن شده است ، رفتار عادی خود را بروز نخواهند داد.

در پایان  گفتنی است که هدف از این تحقیق خاص بررسی سیر تکاملی انسان نماها است که شامپانزه ها به عنوان سر منشاء آن ها شناخته می شود و ارزیابی رفتاری در آنان به شناخت بیشتر این گونه می انجامد .

منبع : موسسه پژوهشی ماکس پلان

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل