نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یک راه جدید برای تقویت مغز کشف شد

زمانی که صحبت از تقویت مغز یا حافظه می‌شود، به خاطر سپردن شماره‌ها و اسامی افراد، حفظ کردن شعر یا یادگیری زبان جدید به ذهن اکثر مردم متبادر می‌شود.

چنین فعالیت‌های پیچیده‌ای که عمدتا تحت عنوان ادراک «مرتبه بالاتر» طبقه بندی می‌شود، موجب فعالیت در بخش‌هایی خاص از مغز و تغییرات فیزیکی در این مناطق می‌شود. مدارک مستدلی وجود دارد که یادگیری زبان دوم در یک بزرگسال، موجب افزایش ماده سفید در بخش‌هایی از مغز می‌شود که مسئول پردازش زبانی هستند.

همچنین ورزش منظم نیز موجب تغییراتی در مغز می‌شود؛ مطالعات روی حیوانات نیز همین موضوع را اثبات کرده است و فعالیت‌های فیزیکی موجب افزایش تولید سلول‌های جدید مغزی در بخش مربوط به حافظه و فکر می‌شود.

جان کراکر استاد عصب شناسی و مدیر مرکز مطالعات یادگیری حرکتی و ترمیم مغزی در دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور گفت: «ما مهارت‌های حرکتی را تحسین می‌کنیم؛ ما ورزشکاران را مشاهده می‌کنیم اما در بزرگسالی تلاش اندکی برای انجام چنین حرکاتی انجام می‌دهیم و تعداد کمی از ما تلاش می‌کنیم تا ورزشی جدید بیاموزیم.»

وی تاکید کرد نتیجه یافته‌های جدید حاکی است، به همان اندازه که حل جدول یا پازل به تولید سلول‌های مغزی می‌انجامد، انجام ورزش جدید در بزرگسالی نیز به نتایج مشابهی منتهی می‌شود.

به گزارش برنا،نتایج مطالعات عصب شناسی پیشین نیز حاکی از آن است که یادگیری مهارت‌های فیزیکی جدید در بزرگسالی، به افزایش حجم سلول‌های خاکستری در بخش‌های کنترل حرکتی مغز، ‍‌منتهی می‌شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل