ساخت پایگاه فضائی جدید در روسیه

سازمان فضائی روسیه در سال های اخیر سیاست تمرکز گرائی را در فعالیت های فضائی خود در پیش گرفته و تلاش می کند تا پایگاه های اجرا و عملیات پرتاب راکت های ماهواره بر و فضاپیما ها را از داخل خاک خود انجام دهد . گفتنی است تا کنون بسیاری از این ماموریت ها از طریق پایگاه فضائی بایکونور در خاک قزاقستان انجام می شده است . در همین راستا روسیه در حال ساخت و تاسیس چندین مرکز جدید فضائی در داخل خاک کشور خود است که یکی از آن ها مرکز فضائی Vostochny cosmodrome نام دارد .

روز گذشته منابع خبری روسیه به نقل از مقامات صنایع راکت سازی فضائی این کشور اعلام کردند که عملیات ساخت این مرکز در حال اجرا است و نخستین ماموریت پرتاب راکت ماهواره بر از این مرکز فضائی برای پایان سال جاری میلادی و تاریخ بیست و پنجم دسامبر 2015  ( برابر با چهارم دی ماه 1394 ) برنامه ریزی شده است . بر اساس توضیحات منتشر شده در این رابطه ، پرتاب راکت فوق ، یک عملیات آزمایشی محسوب شده و جنبه رسمی ندارد . در این اطلاعیه همچنین اعلام شده است که تاریخ فوق جهت انجام این ماموریت در نظر گرفته شده است و ممکن است در آینده این تاریخ تغییر کند ولی تغییر فوق ناچیز بوده و تنها ممکن است این عملیات پرتاب برای چند روز زود تر یا دیرتر انجام شود که این موضوع نیز به طور رسمی اعلام خواهد شد .  

لازم به توضیح است که پیش از این مقامات سازمان فضائی روسیه اعلام کرده بودند که نخستین عملیات پرتاب راکت ماهواره بر از ایستگاه جدید التاسیس فضائی Vostonchy cosmodrome حداکثر تا پایان سال جاری میلادی انجام خواهد شد  و این عملیات با کمک راکت ماهواره بر Soyuz-2.1a و موتور محرکه  Volga upper stage به ماموریت اعزام خواهد شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا