نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مصرف نوشابه های انرژی زا سلامت قلب را به خطر می اندازند

 نوشابه های انرژی زا مملو از قند و کافیین هستند و مصرف آنها موجب بروز ریتم غیرعادی قلب و افزایش فشار خون می شود.
محققان خاطر نشان می کنند، این افزایش ها که تاثیر آنها تا بیش از دو ساعت بعد از مصرف نوشیدنی های انرژی زا همچنان در بدن باقی می مانند، خطر ابتلا به سکته مغزی و ایست ناگهانی قلب را افزایش می دهند.
محققان دانشگاه مرکز پزشکی دیوید گرانت در کالیفرنیا هشدار دادند که مصرف نوشابه های انرژی زا با دست کم 34 مرگ ناگهانی در سال 2014 ارتباط داشت.
به گفته محققان، نتایج این مطالعه نشان می دهد که برخی نوشابه های انرژی زا زمانیکه در حجم های بالایی مصرف شوند، خطر بروز ریتم غیرعادی قلب را افزایش می دهند.
آنها توصیه کردند که مصرف کنندگان این نوشابه ها باید از مصرف کورکورانه این نوشابه ها پرهیز و در مصرف ها آنها احتیاط کنند.
محققان در این مطالعه 27 فرد سالم 18 تا 40 ساله را برای سه هفته مورد بررسی قرار دادند. آنها این افراد را به دو گروه تقسیم کردند و به یک گروه روزی دو قوطی نوشابه انرژی زا و به گروه دیگر دو قوطی نوشابه ای دادند که فاقد مواد انرژی زا بود.
نتیجه این مطالعه افزایش قابل توجهی را از لحاظ آماری در نشانگر ریتم غیر عادی قلب افرادی را نشان داد که نوشابه های انرژی زا مصرف می کردند. همچنین فشار خون این افراد نیز اندکی بالا رفت.
محققان همچنین متوجه شدند که این اثرات به مدت دو ساعت بعد از مصرف نوشابه های انرژی زا همچنان در بدن این افراد وجود داشت.
اما افرادی که نوشابه های فاقد مواد انرژی زا مصرف کرده بودند هیچ یک از این افزایش ها مشاهده نشد.
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی دیلی میل،نتایج این مطالعه در نشست انجمن قلب آمریکا در آریزونا ارائه شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل