ساخت نخستین موبایل گرافینی در جهان

به تازگی دو شرکت چینی که در حوزه طراحی و ساخت گوشی های تلفن همراه فعالیت می کنند موفق به ارائه نسل جدیدی از تلفن های همراه شده اند . این دو شرکت که Moxi و Galapad نام دارند به طور رسمی خبر از ارائه نخستین موبایل ساخته شده از گرافین در دنیا دادند . این ماده جدید که در ابعاد میکروسکوپی قابل استفاده است ، علاوه بر انعطاف پذیری ، دارای قدرت و استحکام بسیار زیادی است .

بر اساس گزارش منابع رسمی در چین ، نخستین گروه این موبایل های گرافینی در محموله ای سی هزار عددی از روز گذشته وارد بازار مرکزی شهر Chongqing شده است . در بدنه این موبایل ها از ماده گرافین برای ساخت صفحه نمایش ، باتری و رساناهای حرارتی استفاده شده است .

در توضیح گرافین باید عنوان کرد که این ماده یکی از آلوتروپ های کربن است و در آن هر یک از اتم های چهار ظرفیتی کربن ، با سه پیوند کووالانسی به سه اتم دیگر موجود اتصال یافته و یک شبکه بزرگ را تشکیل می دهند . این لایه اتمی بر روی لایه های مشابه پائینی خود سوار شده و دارای پیوند ضعیفی با آن هستند . این پیوند در اصطلاح ، با عنوان پیوند واندروالسی شهرت دارد . گرافین دارای ساختاری دو بعدی مشبک و لانه زنبوری است و در صنایع از ویژگی های مختلف آن از قبیل رسانا بودن ، خاصیت انتقال گرما ، چگالی بالا و انعطاف پذیری ، استفاده می شود . این ویژگی های ساختاری سبب شده است تا این ماده به عنوان یک ماده مناسب جهت استفاده در صنایع الکترونیک مطرح شود . از سوی دیگر باید توجه داشت که طول پیوند کربن ـ کربن در گرافین در حدود ۰٫۱۴۲ نانومتر است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا