نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ما متولی اقتصاد دانش بنیان نیستیم بلکه ما متولی فناوری های پیشرفته هستیم

وی گفت: هر آن چیزی که بتواند علم را به ثروت تبدیل کند به طوری که ثروت در اقتصاد، جایگاه خودش را داشته باشد و ارزش آفرینی کند و بتواند جایگاه اقتصادی کشور را بالا ببرد این دانش بنیان است اما ما متولی اقتصاد دانش بنیان نیستیم بلکه ما متولی فناوری های پیشرفته هستیم که تعریف شده است.

برنامه "گفت‌وگوی علمی" با حضور دکتر زند حسامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی معاونت فناوری ریاست جمهوری به بررسی فناوری های پیشرفته، چالش ها و دستاوردهای آن پرداخت.

دکتر زند حسامی با اشاره به نقشه جامع علمی کشور، گفت: در این برنامه سرتیترها و برنامه های الف، ب و ج کشور مشخص شده است. حدود 10 سال پیش بر اساس آن برنامه و چشم انداز 1404 ستادهایی به منظور راهبری، حوزه های اولویت دار ملی شکل گرفتند. این حوزه ها می توانند در فضای بخشی باشند و هم می توانند پاسخگو به یک مسئله ملی باشند.

وی ادامه داد: در کل، 13 ستاد را در معاونت داریم که بخشی از این ستادها، اسناد راهبردی خودشان را تهیه کرده اند. زمانی که بر اساس اولویت ها، ستادی شکل می گیرد، باید سند راهبردی و نقشه ی راهش را مشخص کند که می خواهد چه کاری انجام دهد و بعد از اینکه این ستادها نقشه شان آماده شد باید به سمت مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بروند که در آنجا بتوانند سندشان را مصوب کنند و در قانون بودجه بگیرند و کار کنند.

وی به چرایی تمرکز بر فناوری های پیشرفته پرداخت و عنوان کرد: هر آن چیزی که بتواند علم را به ثروت تبدیل کند به طوری که ثروت در اقتصاد، جایگاه خودش را داشته باشد و ارزش آفرینی کند و بتواند جایگاه اقتصادی کشور را بالا ببرد این دانش بنیان است اما ماموریت معاونت، فناوری های برتر است.

زند حسامی افزود: این که ما باید به سمت سیاست های افقی یا عمودی برویم یک نکته است. زمانی رویکرد شما می تواند این باشد که بازار تعیین کننده باشد و یک زمان نقاطی را دولت و سیاستگذاران، می دانند که بازار هنوز به آن نرسیده است.

وی به انرژی های تجدید پذیر و مصرف بهینه به عنوان مصداقی برای روشن شدن مسئله اشاره داشت و بیان کرد: مادامی که در کشور ما قیمت های حامل های انرژی تا این حد پایین است هرچقدر صحبت کنیم کسی به سمت انرژی های تجدید پذیر و بهینه سازی حرکت نمی کند، چون تقاضا در بازار شکل نمی گیرد. بنابراین معاونت نباید صبر کند تا حامل های انرژی تمام شود و باید از امروز سیاست گذاری تحریک را داشته باشیم ضمن اینکه کمک و حمایت به طرف، عرضه کنیم. این بخشی از سیاست ما است که به نوع بلوغ ما و ستادی که شکل گرفته بر می گردد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی معاونت فناوری ریاست جمهوری، ساماندهی فناوری هایِ "های تک" را ماموریت این معاونت برشمرد و اظهار داشت: وزارت اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و کشاورزی، وزارتخانه های مختلفی هستند که متولی صنایع مختلف در کشور هستند. ما متولی اقتصاد دانش بنیان نیستیم بلکه ما متولی فناوری های پیشرفته هستیم که تعریف شده است.

وی به انتظاراتی که می توان از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری داشت، اشاره و عنوان کرد: سیاست گذاری، تسهیل گری، حمایت و راهبری اقتصادهای استراتژیک از آن جمله است، چیزهایی که قرار است 20 سال بعد رخ دهد، انتظاراتی است که از این معاونت می توانیم داشته باشیم. ما در این راستا ضمن اینکه طرف عرضه را داشته ایم تمرکزمان روی تجاری سازی است تا بتوانیم روی پروژه هایی که خیلی ملموس می توانیم به نتیجه برسانیم، کار کنیم.

وی با ارائه مثالی، توضیح داد: معاونت علمی امروز تلاش می کند تا پیش خرید کند و دیگر روی مقاله ها خیلی سرمایه گذاری نمی کند و باید این مقالات تبدیل به اختراعات و پتنت هایی شده باشد که قابلیت تجاری شدن دارند. معاونت علمی فناوری دارد روی این موضوع تمرکز می کند و تلاش می کند تا آن را سوق دهد تا پنج الی 10 سال بعد سهم قابل توجهی از اقتصاد ما همان طوری که مقام معظم رهبری نیز اشاره فرمودند از 4/0 درصد به درصد بالاتری برسد.

زند حسامی تمرکز اقدامات معاونت مربوطه را بر بازار بیان کرد و متذکر شد: متاسفانه به خاطر فرهنگ شتابزده ی نتیجه گرایی، که در کشور داریم، مدیران را به سمتی می برد که بتوانند بر نتایج زود بازده سرمایه گذاری کنند. واقعیت این است که ما در فرهنگ ایده دادن و کار آفرینی مشکل داریم.

وی با ذکر این نکته که قانون بد داشتن بهتر از قانون نداشتن است، به قانون دانش بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: در قانون اولیه دانش بنیان تا سال 92 با اینکه مصوب شد اما اجرایی نشد در سال 92 با تلاش همکاران ما در حوزه دانش بنیان و با رویکرد خوبی که دکتر ستاری داشتند این قانون اجرا شد. در سال 92 فقط 55 شرکت توانستند دانش بنیان شوند و امروز بالغ بر 2 هزار شرکت دانش بنیان داریم.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی معاونت فنآوری ریاست جمهوری به اقداماتی که در این معاونت انجام می شود، پرداخت و گفت: قانون دانش بنیان یکی از کارهای معاونت است. رویکرد کلانی که امروز معاونت دارد، توجه به  شرکت های کوچک نیست، معاونت علمی در راستای فعال کردن ذی نفعان مختلف حتی در رویدادهایی نظیر نمایشگاه هایی که برگزار شده، تلاش می کند تا این باور در کشور ایجاد شود یعنی شرکت های کوچکی هستند که دارند تجهیزات آزمایشگاهی تولید می کنند، دولت به عنوان پدر و تسهیل گر تلاش می کند دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را به این شرکت ها وصل کند و پولش را اهرم می کند، یعنی بخشی از این پول را من حمایت می کنم و ریسک را پوشش می دهم.

وی اظهار داشت: کار دومی که در معاونت رخ می دهد این است که معاونت علمی تلاش می کند با صحبت با بنگاه های بزرگ، آنها را، در اقتصاد درگیر کند و با فرهنگ سازی روی شرکت های کوچک، آنها را آماده کند تا مالکیت و مدیریت را از یکدیگر تفکیک کنند چون ما هم می دانیم که بسیاری از این شرکت های کوچک خواهند مرد.

زند حسامی با بیان اینکه پارک های علم و فنآوری با معاونت علمی به هیچ عنوان موازی نیستند، تاکید کرد: بازوی اجرایی معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، پارک پردیس است و معاونت علمی به عنوان نهادی که شرکت های دانش بنیان را تایید صلاحیت و به آنها کمک می کند تا از صندوق وام، و سایر خدمات را بگیرند. تنها پارکی که زیر نظر معاونت علمی است پارک پردیس است اما بقیه پارک های علمی و فنآوری و مراکز رشد که در شهرهای مختلف هستند و حتی شرکت هایی که در هیچ کدام از اینها جانمایی نشده اند، به معاونت مراجعه می کنند و معاونت فقط تسهیل گری و احراز می کند که آیا دانش بنیان هستند یا خیر.

وی در خصوص حوزه فعالیت این معاونت در بخش بین الملل خاطر نشان کرد: معاونت روابط بین الملل ما با هدف دیپلماسی، به شرکت های دانش بنیانی که روی حوزه هایِ "های تک" کار می کنند هم خدمات می دهد به طوریکه هر شرکتی که بخواهد خدمات "های تک" ر ا به خارج از کشور صادر کند به آنها خدمات مدیریتی می دهند.

وی به توضیح  فعالیت ها و هدف گذاری در حوزه فنآوری پیشرفته از منظر آینده نگاری پرداخت و گفت:  حوزه آینده نگاری از هفدهم اسفند ماه سال 93 توسط هیئت وزیران مصوب شد، دبیرخانه آن در معاونت علمی فنآوری ریاست جمهوری به ریاست معاون سیاست گذاری که دکتر الیاسی هستند، شکل گرفت. در پروژه های آینده نگاری علم و فناوری دو نگاه کلی را داریم.  یکی تعریف پروژه ها است که این تعریف در سه سطح بخشی، فنآورانه و مسائل ملی تعریف می شود که مسئله ملی مانند ریزگردها، آلودگی هوا، فنآوری مانند نانو و بخشی، نظیر حوزه های فنآوری اطلاعات است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی معاونت فنآوری ریاست جمهوری ادامه داد: روی دیگری از آینده پژوهی، جریان سازی آینده نگاری است به معنای آنکه ما بتوانیم دستگاه هایی که درگیر روزمرگی هستند، نظیر مدیران ارشد، سیاستگذاران و مدیران حوزه فنآوری را وسط بیاوریم و مردم را نسبت به فواید آینده پژوهی آگاه کنیم. اگر به این چهار سطح نگاه کنیم برنامه ما این است که پروژه آینده نگاری را به عنوان متولی امر  معرفی کینم و نه به عنوان کسی که قرار است پروژه ای را انجام دهد.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل