تاثیر مصرف غذاهای چرب در سلامت بدن

تا کنون همه بر این باور بوده اند که غذاهای پر چرب موجب آسیب رساندن به سلامت شده و حتی خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش می دهد به همین جهت همواره توصیه می شود که بهتر است مصرف چربی را محدود کرد .   پژوهش های انجام شده جدید نشان می دهد که یک رژیم غذایی کوتاه مدت با چربی بالا در واقع ممکن است برای سلامت مفید بوده و به کاهش حمله قلبی کمک کند .

دابلیو. کیت جونز (W. Keith Jones) از دانشکده پزشکی استیتچ (Stritch) دانشگاه لویولا شیکاگو ایالات متحده امریکا در این رابطه می گوید : مطالعات جدید به اصلاح درک رابطه بین رژیم غذایی و سلامت پرداخته و به چگونگی تاثیر چربی در کوتاه مدت ، بر محافظت بدن در برابر حملات قلبی اشاره داشته که می تواند در ایجاد روش های درمانی بهتر کمک کند .

لازم به ذکر است که عنوان چربی و یا رژیم غذایی پر چرب ، هرگونه چربی را در بر نمی گیرد برای نمونه این پژوهش ها افراد را به خوردن چیزبرگر و یا بستنی تشویق نمی کند . ممکن است در اینجا دیدگاه جدیدی نسبت به پارادوکس چاقی (obesity paradox) به وجود آید . چاقی یک عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی محسوب می شود .

در این پژوهش ها موش ها پیش از اینکه تجربه حمله قلبی داشته باشند ، تحت رژیم غذایی پر چرب ( به میزان 60 درصد از چربی حیوانی ) قرار گرفتند . موش هایی که یک رژیم غذایی پرچرب برای یک روز ، یک یا دو هفته پیش از حمله قلبی داشته اند ، آسیب قلبی که متحمل شدند ، نسبت به موش هایی که تحت رژیم غذایی کنترل شده قرار داشته اند، یک دوم بوده است . در واقع فایده این عمل در بین موش هایی که یک هفته پیش از حمله قلبی با  رژیم غذایی پر چرب مورد تغذیه قرار گرفتند ، بسیار بیشتر بوده است .

قابل توجه است ، موش هایی که این رژیم غذایی پر چرب را به مدت شش هفته دریافت کردند ، اثر حفاظتی در آنها ناپدید شد . جونز در این رابطه اظهار داشت که تحقیقات بیشتری لازم است تا دریابیم که چرا چنین نتیجه ای به دست  می آید ، ممکن است اثر بد این رژیم غذایی به دلیل تداوم آن باشد . به این معنا که مصرف مداوم  رژیم غذایی پر چرب چنین تاثیر بد و خطرناکی بر سلامت بدن دارد .

لازم به ذکر است که پس از ظهور عوارض قلبی  ، پروتئین های آسیب دیده توسط حملات قلبی به عنوان زباله از سلول های قلب خارج می شوند در نتیجه شانس زنده ماندن سلول ها افزایش پیدا می کند . یک رژیم غذایی با چربی بالا میزان یک مولکول در خون را افزایش می دهد که در واقع فعال سازی مسیر محافظتی عضله قلب را برعهده دارد . این افزایش آمادگی زباله روبی (garbage trucks) از سلول ها به این معناست که سلول ها در برابر صدمات حمله قلبی مقاوم تر شده و عضلات قلبی بیشتری باقی می مانند .

لورن هار (Lauren Haar) از پژوهشگران تیم تحقیقاتی فوق ، در این رابطه اضافه کرد که این مطالعه دیدگاه های جدیدی را نسبت به اثرات حاد رژیم غذایی پر چرب و فعایت هایی که در آینده خواهد شد ، باز می کند .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله امریکایی فیزیولوژی – قلب و گردش خون فیزیولوژی (Physiology – Heart and Circulatory Physiology) به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا