نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سند توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر سنبل همکاری بخش دولتی وخصوصی

سیروس وطن خواه روز دوشنبه در نشست بررسی الزامات پیاده سازی سند ملی توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر در ایران که درحاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار شد، افزود:بخش دولتی معضلات خود را دارد و آنچه در این بین ماندگار است بخش خصوصی می باشد.
دبیر ستاد توسعه فناوری های انرژی های تجدیدپذیر ادامه داد: مدیریت اجرایی کردن این سند امروز به ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واگذار شده است، در بندهای این سند کارکردهای این ستاد بیان شده، این ستاد به هیچ وجه در عرصه پژوهش وارد نمی شود وفقط عملکرد سیاستگذاری دارد.
وطن خواه افزود: بخش های اجرایی باید به اجرای خود بپردازند، تمام اعضایی که در ستاد اعم از وزارت نفت، وزارت نیرو و … مشخص شده اند مقرر شده بار اصلی اجرای این سند را به دوش کشند.
وی گفت: ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر برنامه ریزی و تقسیم کار خواهد کرد و سامانه رصد درخصوص کمبودها و نیازهای سازمان ها را ایجاد خواهد کرد.
وطن خواه ادامه داد: در همه دنیا سیاست ها در طول هم قرار دارند، اگر سهم انرژی تجدیدپذیر در سند انرژی کشور مشخص نباشد خیلی از کارها محقق نخواهد شد، اگر فضای کسب و کار کشور و اقتصاد این بخش، اقتصاد مناسب نباشد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر محقق نخواهد شد.
دبیر ستاد توسعه فناوری های انرژی های تجدیدپذیر گفت: اگر اقتصاد و بازار در این حوزه جذابیت کافی نداشته باشد، انرژی های تجدیدپذیر رشد نخواهد کرد، خوشبختانه اخیرا در وزارت نیرو آئین نامه اجرایی ماده 61 توسط دولت ابلاغ شده که اگر احداث کننده نیروی خورشیدی که از فناوری داخلی استفاده کنند 30 درصد از حمایت تشویقی بهره مند خواهند شد و این امر می تواند توسعه انرژی های تجدیدپذیر را در کشور محقق کند.
دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی تجدیدپذیر یادآور شد: فناوری و صنعت از هم جدا نیستند، همه اینها باید هماهنگ به پیش روند، نمی توانیم بگوئیم شرکت های دانش بنیان را حمایت می کنیم تا شکل بگیرند اما تقاضا وجود نداشته باشد، بلکه تقاضا موجب شکل گیری شرکت ها خواهد بود.
وی افزود: ایجاد بازار برای این صنعت ضروری است و نمی تواند محدود به مرزهای ما باشد، باید از مرزها فراتر رود اما این توسعه نیاز به زیرساخت هایی دارد. یکی از زیرساخت هایی که برای تحقق این سند لازم است تبیین ضرورت انرژی تجدیدپذیر به مسوولان و سیاست گذاران کشور است.
وطن خواه گفت: باید این امر را با ترویج گفتمان سازی، ارائه آمارها، نشان دادن روند فعالیت دنیا در این زمینه انجام داد.
دبیر ستاد توسعه فناوری های انرژی های تجدیدپذیر یادآور شد: مدیریت اجرایی سازی سند توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر و ابعاد برنامه ریزی، هماهنگی و تقسیم کار دستگاهی و پایش و نظارت بر عهده ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گذاشته شده است و ستاد در این زمینه بحث های متعددی را با دستگاه های مرتبط شروع کرده، این کار نیازمند همکاری همه دستگاه ها است و اگر همکاری نباشد تبدیل به چالش خواهد شد.
در این نشست نصرالله سیفی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و ابراهیم سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن حمایت از انرژی های تجدیدپذیر و کارشناس سازمان انرژی های نو حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست و هشتمین نمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر از دهم تا سیزدهم اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران بر پا است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل