نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نهادینه سازی اقتصاد مبتنی بر دانش، نیازمند اراده ملی است

 دکتر مسعود برومند عصر دوشنبه در آیین گشایش اولین جشنواره کسب و کارهای نوپا در حوزه صنعت و معدن به روند پرشتاب صنعت طی یک قرن گذشته اشاره کرد و گفت: در حوزه صنعت از ابتدای قرن بیستم تا نیمه آن به ترتیب شاهد پارادایم های تولید انبوه، تولید منعطف و تولید کارآفرین بودیم و در دهه 90 میلادی بحث نوآوری به عنوان موتور توسعه صنعتی مطرح شد.
وی خاطرنشان کرد: هرچه پیشتر آمده ایم پارادایم های صنعتی در ظاهر ساده تر شدند، همان طور که صحبت از نوآوری و تبدیل ایده به محصول، امری ساده و بدیهی به نظر می رسد ولی در عمل و اجرا با مشکلات و تنگناهای فراوانی روبه رو است.
برومند ادامه داد: در فرآیند نوآوری و تولید محصولات صنعتی دانش بنیان طی سال های اخیر برخی کشورها فقط بر یک حوزه خاص تمرکز کردند که تمرکز کشورهای ایرلند و هند بر حوزه فناوری اطلاعات IT از جمله آنهاست.
وی با بیان اینکه نهادینه سازی اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری عزم ملی می طلبد، تصریح کرد: برای اجرای این مهم، دانشگاه یا صنعت و سیستم بانکی سنتی، دیگر جوابگو نیست و علاوه بر آنها، فرهنگ و تفکر ملی ما نیز باید تغییر کند..
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حمایت از ایده های نوآورانه را یکی از ماموریت های اصلی این دانشگاه عنوان کرد و خطاب به مدیرعامل بانک صنعت و معدن که در این مراسم حاضر بود، گفت: در مرحله تبدیل ایده به محصول، هرچه به سمت انتهای فرآیند برویم ریسک کمتری وجود دارد و در بخش های ابتدایی این فرآیند با ریسک های بیشتر و جدی تری روبه رو هستیم بنابراین از بانک ها و نهادهای حمایت مالی انتظار می رود در مراحل ابتدایی فرآیند تبدیل ایده به محصول، حمایت بیشتری داشته باشند.
اولین جشنواره کسب و کارهای نوپا در حوزه صنعت و معدن از امروز در بخش های نمایشگاهی و ایده بازار به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گشایش یافته و تا 12 اسفندماه ادامه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا،این جشنواره در محورهای راه و ساختمان، مدیریت شهری و ترافیک، پلیمر، محیط زیست، انرژی های نو، علوم کشاورزی، منابع طبیعی، دامپزشکی، پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، راه کارهای بانکی و بیمه ای، برق و الکترونیک، کامپیوتر، مکانیک، عمران و شهرسازی، معدن و متالورژی، هوافضا، نفت، گاز و پتروشیمی، کسب و کارهای اینترنتی در حوزه IT، نرم افزارهای کاربردی، سیستم های آموزشی نوین، خودرو، رباتیک، مکاترونیک، اپتیک، صنایع غذایی، بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی تدارک یافته و با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک صنعت و معدن برگزار می شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل