سینوزیت را به موقع درمان کنید

دکتر عباس تحصیلی متخصص داخلی در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: سینوسها در استخوانهای فک،پیشانی واستخوان پروانه ای شکل وجود دارند و تا این لحظه بطور دقیق وعلمی مشخص نشده است که کارکرد اصلی این حفره‌ها چیست. این حفره‌های استخوانی دارای مخاط پوششی هستند که این مخاط در معرض بیماریهای مختلف از جمله التهابات حاد قرار دارند .التهاب حاد معمولا  مانند یک سرماخوردگی ساده بوده ومی‌تواند همراه با التهاب مجاری تنفسی فوقانی باشد. این التهاب می‌تواند منشاء ویروسی داشته باشد و یا منشاء آن میکروبی باشد ومجرایی که این ترشحات را از سینوسها خارج می‌کند ووارد بینی می‌کند،اگر بسته شود فشار ترشحات در سینوس بالا می‌رود وبیمار در این ناحیه احساس درد می‌کند.

درمواردی عفونت دندانهای فوقانی موجب باز شدن سینوسها وانتقال عفونت به آنها می‌شود واز این جهت بررسی مشکلات دهان و دندان در کاهش احتمال خطر ابتلا به سینوزیت اهمیت زیادی دارد.

درمان سینوزیتهای نوع حاد معمولا با درمانهای ضد سرماخوردگی ومصرف آنتی بیوتیکها  صورت می‌گیرد.اما در سینوزیتهای مزمن  لازم است از طریق اعمال جراحی اقدام به معالجه بیمار نمود

عاملی برای سردردهای طولانی مدت

وی افزود: دردهایی که در پیشانی وفک ایجاد می‌شوند ومعمولا با سرماخوردگی شدیدهمراه هستند به علت بسته شدن مجاری تخلیه سینوس بوده واصطلاحا سینوزیت حاد اطلاق می‌شوند.در مواردی هم این سینوزیتها به شکل مزمن درآمده بصورتیکه ترشحات چرکی وتغییرات مخاطی به مدت طولانی بروز می‌یابند وبه شکل سردردهای طولانی مدت خود را نشان می‌دهند.

وی در خصوص درمانهای معمول سینوزیت عنوان کرد: درمان سینوزیتهای نوع حاد معمولا با درمانهای ضد سرماخوردگی ومصرف آنتی بیوتیکها  صورت می‌گیرد. لیکن سینوزیتهای مزمن بطور عادی بطور عادی با مصرف آنتی بیوتیکها ودرمانهای سرپایی معالجه نمی‌شوند و لازم است که از طریق اعمال جراحی اقدام به معالجه بیمار نمود واین نوع از سینوزیت یکی از علل مهم سردردهای طولانی مدت است.

درحال حاضر روشی که در قدیم برای درمان سینوس کارایی داشت بطوریکه از طریق سوزن اقدام به تخلیه سینوس می‌شد،کاربردی نداشته وتقریبا منسوخ شده است  وراههای ساده‌ تری برای تخلیه چرک از سینوسها وجود دارد که آندوسکوپی سینوس یکی از آنها است.

درمانهای سنتی نظیر استفاده از انواع بخور بیشتر به منظور کاهش التهاب مجاری فوقانی تنفسی بکار می‌رود ودر درمان قطعی سینوس کارایی بیشتری ندارد؛این درمانها بیشتر در خصوص سینوزیتهای ساده موفق هستند .

سینوزیت درمواردی منجر به مرگ افراد می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که سینوزیت چه مشکلات دیگری را برای بیمار به دنبال خواهد داشت گفت:سینوزیتهایی که مربوط به ناحیه کف مغز است ممکن است بصورت آبسه ومننژیت مغزی خود را نشان دهد ویا در ناحیه باعث ایجاد لخته در شرایین مغزی شده وعوارض جدی وخطرناکی ایجاد ‌کند لیکن این عوارض نادر است.سینوزیت اگر در افرادیکه زمینه ضعف سیستم ایمنی دارند بطور نمونه شیمی درمانی می‌شوند وسرطانهای خاص دارند ایجاد شود به راحتی قابل درمان نیست وجرمها ومیکروبهای غیرعادی نظیر قارچها در این افراد ایجاد بیماری می‌کنند  وبه شکل وخیم تری نمود می‌یابد. سینوزیت در افراد دیابتی اگر با عفونتهای قارچی همراه شود ممکن است موجب  مرگ شود .لازم به ذکر است که این بیماری بیشتر در افرادیکه  دچار ضعف سیستم ایمنی هستند قادر به ایجاد عوارض خطرناک بوده ودر سایر افراد احتمال بروز اینگونه خطرات وجود ندارد.

از تشخیص  تا درمان

این کارشناس پزشکی قانونی در خصوص تشخیص بیماری اظهار کرد: افراد باید در اولین فرصت با مشاهده علائم بیماری به متخصص مراجعه کنند. این علائم عبارت است از احساس وقوع سرماخوردگی که با سر درد همراه است   وبا مداوای  دو سه روزه بهبود نیابد.راههای تشخیص بیماری ابتدا تصویربرداری و سیتی اسکن است که به راحتی در تشخیص سینوزیت کمک کننده است. از راههای دیگر آندوسکوپی سینوس است که معمولا توسط متخصصین مربوطه انجام می‌پذیرد.

این متخصص داخلی در انتها افزود: معمولا سینوزیت در افرادیکه اختلالات آناتومیک در مجاری تنفسی فوقانی دارند ایجاد می‌شود. اختلالات شایع در این حالت کج بودن دیواره بین دو مجاری بینی است که اگر انحرافی وجود داشته باشد وبینی دچار گرفتگی باشد،فرد مستعد به عفونت خواهد شد.لذا درمان این نقوص در پیشگیری از ابتلا به سینوزیت موثر است. از طرفی اگر افراد لوزه‌های بزرگ داشته باشند دائما در معرض سرماخوردگی و سینوزیت قرار می‌گیرند ،در نتیجه اصلاح این نقوص کمک بزرگی به درمان وپیشگیری خواهد کرد.

 

گفتگو : اعظم صفائی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا