ساخت هواپیمای ایران 140 از سر گرفته شود

به گزارش ایرنا دکتر فتح الله امی روز سه شنبه در دومین نشست شورای هماهنگی روسای پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور که با حضور 30 رییس پژوهشگاه در پژوهشگاه مهندسی شیمی برگزار شد افزود: متاسفانه تنها به تهیه اسناد برای سند چشم انداز توسعه پنج ساله اقدام شده و کمتر تحقق آن پیگیری شده است، وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیش از یک میلیارد دلار برای طراحی و ساخت هواپیمای ایران 140 هزینه شده، نیاز است که برای رفع نواقص این هواپیما اقدام شود و 12 فروند ساخته شده از این هواپیما در خطوط هوایی ایران به کارگرفته شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون نگاه دستگاه های اجرایی کشور به پژوهش نگاه مثبتی نیست اظهارکرد: ستاد معاونت پژوهشی، مسایل و موانع پژوهش را در جلسات شورای مشاورین که به تازگی تشکیل شده است مطرح و پیگیری می کند و معاونت پژوهشی آماده است پیشنهادهای روسای پژوهشگاه را در خصوص آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی پژوهشی نیزپیگیری کند.

وی ادامه داد: اگر پژوهشگاه ها در کشور به خوبی فعالیت نکنند نمی توانیم توسعه در فناوری، نوآوری و تحقق اقتصاد دانش بنیان را توقع داشته باشیم.

وی یادآور شد: با توجه به فعال بودن حدود 726 پژوهشگاه در کشور و کاربردی کردن نتایج فعالیت پژوهشگاه های کشور، بهتر است که پژوهشگاه هایی که دستاوردی داشته اند در رفع نیازهای دستگاه های اجرایی تقویت شوند و پژوهشگاه هایی که نتوانسته اند درجهت ماموریت خود حرکت کنند، منحل شوند.

امی با اشاره به اینکه اکنون درحوزه پژوهش، توسعه شرکت های دانش بنیان مد نظر است یادآورشد: بهتر است پژوهشگاه ها برای فعالیت در حوزه تجاری سازی اقدام به راه اندازی شرکت های دانش بنیان کنند. 

وی گفت: شرکتهای دانش بنیان می توانند محصولات پژوهشگاه ها را تجاری و به بازارعرضه کنند و همچنین از تسهیلات300 میلیون تومانی قرض الحسنه و پنج میلیارد تومانی با بهره کم در نظر گرفته شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا