نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اجرای طرح جامع انرژی در شورای عالی «عتف»

 دکترمحمدرضا مقدم روز یکشنبه، 9 اسفندماه در نشست هم‌اندیشی ملی تدوین سیاست‌های اجرایی و اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور عدم تعامل میان نهادهای مختلف را از جمله چالش‌های کشور ذکر کرد و افزود: با ایجاد کمیسیون تخصصی انرژی در شورای عتف زمینه مساعدی برای بحث و بررسی در حوزه‌های انرژی هسته‌ای، نیرو و قدرت و منابع هیدروکربنی فراهم شده است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نفت برای تعامل با مراکز پژوهشی، اظهار کرد: این وزارتخانه به غیر از اجرای طرح‌های کلان درصدد است تا طرح‌های جدید پژوهش و فناوری را اجرایی کند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت همچنین با اشاره به تصمیمات جدید کمیسیون انرژی شورای عتف، یادآور شد: در این کمیسیون اجرای طرح جامع انرژی در کشور مطرح شده است.

مقدم با ابراز تاسف از اینکه تاکنون طرح جامع انرژی در کشور نداشته‌ایم، گفت: از این رو در شورای عالی عتف با بررسی ضعف‌ها و مشکلات کشور اقدام به اجرای طرح کلان انرژی کرده‌ایم.

وی اساس کار فعالیت‌های وزارت نفت در حوزه پژوهشی را نظام نوآوری دانست و یادآور شد: در این راستا طرح جامع پژوهش و فناوری را در وزارت نفت اجرایی کردیم که اساس آن رفع نیازها و تقاضاهای بخش صنعت است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با بیان اینکه در این وزارتخانه تاکنون بیش از یک تریلیون پروژه تصویب شده است، اضافه کرد: متاسفانه از این تعداد تنها 30 تا 40 درصد آن عملیاتی شده که دلیل عملیاتی نشدن این حجم از پروژه‌ها نبود منابع مالی است که موجب شده این پروژه‌ها غیرعملیاتی باقی بمانند.

مقدم با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، تاکید کرد: در این سیاست‌ها بر اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر تاکید شده است. آن زمانی می‌توانیم به اقتصاد دانش‌بنیان دست یابیم که جایگاه دانشگاه‌ها در کشور تعیین شود؛ چرا که موضوع دانش‌بنیان از طریق دانشگاه‌ها توسعه می‌یابد.

وی با اشاره به تجریبات دنیا در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: گرفتن فناوری در قبال بازار در بسیاری از کشورها از جمله نیجریه به شدت پیگیری شده است و مطالعات نشان می‌دهد که کشوری مانند نیجریه با درک صحیح از وضع موجود سیاست گرفتن فناوری در قبال بازار را در پیش گرفته است.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت، نروژ از طریق این فرایند از کشور دنباله‌رو و مصرف‌کننده فناوری به کشور صادرکننده فناوری تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا،مقدم با تاکید بر اینکه ما راه طولانی را دیر شروع کرده‌ایم، تصریح کرد: لازم است عجله کرده و فاصله‌ها را پر کنیم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل