ساخت برج تمام چوبی در وین

این برج متفاوت و جالب توجه با 84 متر ارتفاع در 25 طبقه ساخته می شود و بودجه ای درحدود 60 میلیون یورو (67 میلیون دلار) برای آن صرف خواهد شد.

به گفته محققان با ساخت این برج و در مقایسه با برج مشابهی که با مصالح رایج (عمدتا بتن) ساخته می شود بالغ بر 2800 تن کربن کمتر تولید و روانه محیط زیست می شود. بدین ترتیب می توان گفت این برج جدید در زمره سبزترین پروژه های جهان قرار دارد.

در سال های اخیر طراحی و ساخت سازه های چوبی مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته است. آنها به این واقعیت اشاره می کنند که چنین سازه هایی انطباق زیادی با معیارهای زیست محیطی دارند.

در همین حال گروهی از مهندسان در استکهلم سوئد در نظر دارند ساختمان مرتفع چوبی در 34 طبقه بسازند. البته این پروژه به این زودی آغاز نخواهد شد. آنها در نظر دارند ساخت سازه متفاوت خود را در سال 2023 آغاز کنند. در برخی کشورهای اروپایی و همچنین استرالیا نیز پروژه هایی مشابهی در دست بررسی است.

درحالی که تولید بتن برای ساخت بناهای مختلف با تولید انبوهی از گاز گلخانه ای دی اکسید کربن همراه است، استفاده از درختان که خود در نقش ذخیره کننده این گاز به کار گرفته می شوند اقدامی جالب توجه برای ایجاد تحول در صنعت ساختمان سازی محسوب می شود.

برآورد می شود هر مترمکعب چوب درختان سالانه تا یک تن دی اکسید کربن در خود ذخیره می کند.

کارشناسان ضمن اشاره به بناهای چوبی که در تاریخ ساخته شده و همچنان نیز پابرجا مانده اند، عمر برج های چوبی جدید را بسیار طولانی و باکیفیت می دانند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا