نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نجات غریق با مهندسی معکوس

عباس رحمانی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان آرش شاتین در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: هم اکنون نبود یک وسیله تخصصی نجات، یکی از مشکل های عمده ما در سواحل است. اصولا مردم هنگام شنا از هیچ وسیله ای استفاده نمی کنند. هم اکنون در جهان سیستم های نجات بادی با حجم بادی خیلی کم ساخته شده اند که می تواند به صورت کمربندی یا بازوبندی به بدن نصب و هنگامی که فرد به آن نیاز دارد باد شود. ما اولین بار در ایران توانسته ایم با استفاده از مهندسی معکوس تمام سیستم‌های نجات بادی را طراحی و بسازیم و وارد چرخه تولید کنیم. ساخت طیف وسیعی از این وسیله ها برای سیستم های شناوری و هوایی نیروی دریایی سپاه و مرزبانی ناجا از جمله دستاوردهای ما در این زمینه است.

وی افزود: اصولا سیستم های نجات و تعلیق از کیسه هوا، سیستم باد شونده (خودکار و دستی)، کارتریج دی اکسید کربن، لوله باد شونده دهانی، کاور محافظ کیسه هوا، نور اضطراری، سوت مخصوص و شبرنگ های مخصوص دریا تشکیل شده است. در شرایط اضطراری، اگر فرد یا سیستمی که از سیستم های نجات و تعلیق استفاده می کند به آب بیافتند موجب تعلیق کامل آن می‌شود.

وی اظهار کرد: سیستم های نجات و تعلیق طراحی و ساخته شده توسط شرکت دانش بنیان آرش شاتین دارای مزایای زیادی شامل اندازه بسیار کوچک، وزن سبک، استفاده آسان، ماندگاری بی نهایت در آب و با استانداردهای بین المللی برای کاربرد در خلیج فارس، عمان و خزر است.

رحمانی درباره سیستم ناجی اتوماتیک گفت: این سیستم می تواند پس از پرتاب شدن به سمت آب( عمدتا می تواند تا فاصله 50 متری نوار ساحلی پرتاب شود) نوار ساحلی آن منطقه را به صورت خودکار و اتوماتیک پوشش دهد. سنسورهای این سیستم می تواند 100 درصد( نه با خطا) عمل کنند و به اندازه 150 نیوتن( به اندازه وزن یک آدم 150 کیلوگرمی) تعلیق کامل ایجاد کنند. محصول جدید ما می تواند در یک لحظه 3تا 6 نفر را نجات دهد.

وی بیان کرد: ما با ساخت این محصول توانسته ایم مشکل غرق شدن افراد در سواحل را حل کنیم. مشتری اصلی این طرح سازمان مدیریت بحران است. این سازمان می تواند بانی اجرای این طرح در سواحل کشور شود.

وی ادامه داد: هم اکنون این سیستم ها استانداردCE خود را دریافت کرده اند و به زودی سایر استانداردهای بین المللی آن نیز اخذ خواهد شد؛ گرید هوایی با دریایی متفاوت است. ما مجبوریم برای اخذ این استانداردها این هزینه ها را بپردازیم. ما تا این گریدها را نگریم نمی توانیم به بازارهای خارجی ورود پیدا کنیم. هم اکنون سه شرکت آلمانی با حضور ما در  یکی از نمایشگاه هوایی از طرح های ما استقبال کردند به شرط اینکه ما  بتوانیم گواهی نامه های بین المللی این محصول را اخذ کنیم.

وی قیمت ارزان تر، بومی سازی محصول، کیفیت خوب، پیشرو بودن این سیستم از نظر فنی را از جمله مهمترین مزایای این سیستم ها برشمرد و افزود: ما اکنون برای این سیستم یوزرهای مختلفی نظامی، ماهی گیری، ناجی و… بنابر نیاز مشتری طراحی کرده ایم.

وی یادآور شد: هرچند هم اکنون برخی از صنایع نظامی از این طرح استقبال خوبی به عمل آورده اند اما برخی از صنایع نظامی( به صورت خاص نیروی هوایی و دریایی ارتش) با وجود داشتن استانداردهای ملی و بین المللی، کیفیت خوب و قیمت مناسب این سیستم ها هنوز از این محصول استقبال نکرده اند و همچنان نمونه آمریکایی را خریداری می کنند. این ارگان ها حتی حاضر نیستند این محصول ها را ببینند. هم اکنون سه محصول شرکت ما بی آنکه تستی شود و بدون هیچ دلیل و منطقی از سوی این ارگان ها مرجوع می شود.

 

گزارش : فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل