خجالت از چاقی سبب افزایش وزن می شود

در بسیاری از فرهنگ ها عبارت " عقل سالم در بدن سالم است " ، یک باور عمومی بوده و ساختار بدنی سالم و موزون ، یک ارزش محسوب می شود . در این میان افراد چاق و دارای اضافه وزن همواره از سوی افکار عمومی سرزنش شده و رسانه ها  نیز عموما در تبلیغات خود تصویری منفی از اضافه وزن ترسیم می کنند . پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که این موضوع سبب افزایش بیشتر وزن در افراد چاق می شود .

بر اساس پژوهش های انجام شده در این مطالعات ، پژوهشگران دریافتند افراد چاق در رسانه های عمومی عمدتا با صفاتی مانند تنبل ، سست اراده و بی مصرف معرفی می شوند که این مساله می تواند از نظر روانی منجر به پر خوری بیشتر این افراد شده و باعث اضافه وزن بیشتر آن ها شود .

در همین زمینه جفری هانگر Jeffrey Hunger از اساتید دانشگاه کالیفرنیا University of California و سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " پژوهش های ما نشان می دهد که سرزنش کردن افراد چاق به واسطه اضافه وزن آن ها سبب ظهور واکنش های غیر ارادی در آن ها می شود که یکی از مهمترین این واکنش ها ، افزایش بیشتر وزن در این افراد است . "

یافته های این پژوهش همچنین نشان می دهد که در کمپ های کاهش وزن و مراکزی که به افراد چاق برای بازگشت به تناسب ایده آل بدنی کمک می کنند ، به هیچ عنوان نباید از عبارات منفی و تصویر سازی هایی که اضافه وزن را سرزنش کرده و به عنوان یک ضد ارزش معرفی می کند ، استفاده کرد . در کل هر نوع جبهه گیری منفی در این مورد ، نتیجه عکس در بر خواهد داشت .

در این تحقیقات ، پژوهشگران به بررسی و مطالعه رفتارهای گروهی از زنان پرداختند که دارای اضافه وزن هستند . در این مطالعات مشخص شد گروهی از زنان چاق که به آن ها مجلات و نوشته هائی مبتنی بر سرزنش چاقی و تمسخر این عارضه ارائه شد ، در مواجه با سایر افرادی که مطالب بی طرفانه غیر منفی در باره این عارضه را مطالعه کردند ، میل بیشتری به خوردن میان وعده ها و مواد غذائی پر کالری دارند .

جفری هانگر در توضیح این مساله تاکید کرد : " این موضوع بسیار ساده است . دریافت اطلاعات منفی درباره اضافه وزن و سرزنش و تمسخر آن سبب برهم خوردن برنامه عادی تغذیه افراد چاق شده و آن ها را به پر خوری بیشتر وادار می کند . "

گفتنی است نتایج این تحقیقات و جزئیات آن در شانزدهمین همایش سالانه  انجمن "  جامعه ، روان شناسی اجتماعی و صفات شخصی " Society for Personality and Social Psychology (SPSP) که به میزبانی شهر کالیفرنیا برگزار شد ، به صورت رسمی منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا