کبریت چگونه آتش می گیرد؟

کبریت که در  سال های حدود  1200 میلادی با ترکیبی از گوگرد و از طریق کاغذ فسفر در جهان مورد استفاده قرار می گرفت همانند دیگر تولیدات بشری سیر تکاملی خود را پیموده و تا بدین لحظه تغییرات زیادی در ساختار آن به وجود آمده است . کبریت های نسل جدید از سال 1800 میلادی توسط جان واکر شیمیدان انگلیسی با ترکیبی از کلرات پتاسیم ، سولفید آنتیموان ، صمغ و نشاسته تولید شدند  که با تماس بر روی کاغذ سمباده مشتعل می شوند .

دراین ویدیوی 90 ثانیه ای شعله ور شدن و واکنش های شیمیایی مربوط به آن کاملا به تصویر کشیده میشود .

در ادامه یک شیمیدان فرانسوی فسفر سفید را  جایگزین سولفید آنتیموان در این ترکیب کرد با این استدلال که قدرت اشتعال و ایمنی بیشری نسبت به سولفید دارد اما در نهایت مشخص شد که فسفر سفید باعث بروز بیماری خاص می شود که در صورت بر نداشتن استخوان فک در بیماران ، آسیب شدید مغزی را در آن ها پدید می آورد . بدین گونه فسفر سفید  از سال 1906 در فهرست مواد ممنوعه در این حوزه قرار گرفت.

طبیعتا حذف این ماده از فورمول ساخت گوگرد ؛ دانشمندان را ملزوم به ایجاد تغییراتی در آن می کرد. پس از مدتی فسفر قرمز به عنوان ماده جایگزین فسفر سفید شد که مخلوطی از این ماده و پودر شیشه در ترکیبی  جدید از سال 1906 تا کنون در ساخت کبریت مورد استفاده قرار می گیرد . هنگامی که چوب کبریت را  روی جعبه آن می کشید مقدار کمی فسفر قرمز به فسفر سفید تبدیل شده  و گرمای آن از کلرات سدیم پدید می آید . شعله اولیه به وسیله مخلوطی از کلرات پتاسیم و دیگر مواد شیمیایی مانند پارافین مشتعل  مانده و به سوختن خود ادامه می دهد . در این ویدیو این فعل و انفعال شیمیایی را در یک کبریت به طور کامل میبینید .

منبع : UPI

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا