نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از میکرو هدایت گر لیزی در جراحی ستون فقرات

به تازگی پزشکان برای انجام  جراحی های حساس مانند عمل های ران ، لگن و یا ستون فقرات از یک سیم باریک راهنما استفاده میکنند که به آن ها اجازه میدهد در منافذ کوچک همانند فواصل بین مهره ها و اتصالات ظریفی مانند پین و پیچ های جا گذاری شده در ستون فقرات حرکت کنند . با این روش عوارض جانبی عمل جراحی به حداقل رسیده  و طول درمان نیز کاهش پیدا می کند.

طراحی این سیم ظریف و قابل کنترل به قدری حساس است که بروز کوچکترین مشکل را در عمل جراحی به پزشکان اطلاع داده ، کوچکترین اتفاقات را درمسیر خود رصد کرده و تمامی شرایط  را بررسی می کند .

محققان با این روش به وسیله هدایت گری که به مونیتور های رایانه متصل است تمامی اتفاقات را رصد کرده و به وسیله این دستگاه می توانند مشکلات به وجود آمده در حین جراحی را بررسی کنند . استفاده از این فناوری علاوه بر بالا بردن ضریب دقت جراحی، بیماران و پزشکان را از انجام عمل های مجدد بی نیاز کرده و  و هزینه های درمان را تا حد زیادی کاهش می دهد.

به گفته طراحان فناوری فوق الذکر، این سیم هوشمند و قابل انعطاف، یک سیستم برش دهنده برقی است که در مسیر حرکتی خود میتواند تمامی اتفاقات را در طول عمل جراحی زیر نظر بگیرد . این هدایت گر که متشکل از یک فیبر به همراه پرتو های لیزری است همواره در طول عمل جراحی به وسیله چراغ و نشانگری که روی آن وجود دارد روشن است و زمانی که چراغ نشانگر خاموش شود بدین معنی است که هدف شناسایی شده و یا مکان دقیق بروز مشکل مشخص شده است.

طراحی این سیم ظریف و قابل کنترل به قدری حساس است که بروز کوچکترین مشکل را در عمل جراحی به پزشکان اطلاع داده ، کوچکترین اتفاقات را درمسیر خود رصد کرده و تمامی شرایط  را بررسی می کند .

این ابزار جدید یکی از چندین ابزار مدرن در بازار مهندسی و طراحی لوازم پزشکی در جهان محسوب می شود که فناوری این حوزه را در مسیر جدیدی قرار داده  و بیش از پیش نقش کامپیوتر و نرم افزارهای پزشکی – جراحی در آن ها به چشم میخورد . به گفته صاحبین این صنعت تنها در ایالات متحده ، استفاده از نرم افزار های پزشکی و ابزار جدید در جراحی کسب و کاری  با سودی معادل 500 میلیون دلار در سال برای این شرکت ها همراه است که با رشد جمعیت و پیشرفت این ابزار شاهد رشد بیشتری به صورت سالانه در این حوزه خواهیم بود .

منبع : UPI

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل