استرس کاری؛ عامل مهم چاقی شکمی مردان

دکتر نسرین امیدوار با اشاره به هفته سلامت مردان به سیناپرس یادآور شد: در آقایان، میزان تجمع چربی در بالاتنه بیشتر شایع است که این مساله بسیار نگران کننده تر از چاقی پایین تنه است، چرا که در این حالت، حرکت چربی به سمت قلب است و احتمال سکته قلبی بیشتر می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: عوامل مختلفی در ابتلای مردان به چاقی نقش دارد که از جمله آنها می توان به زمینه چاقی در خانواده، الگوهای فعالیت روزانه و ورزش و همینطور استرس اشاره کرد. از جمله این استرس ها، استرس های کاری و جنسی است.

امیدوار خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مردان، بیشتر درگیر کار و فعالیت های شغلی خود هستند، وقت کمتری را به فعالیت های بدنی و ورزش اختصاص می دهند. به ویژه که اغلب کارهای امروزی، فعالیت های پشت میزی است. از طرف دیگر، آگاهی کمتر مردان نسبت به سلامت جسم خود، باعث شده که در جامعه امروز ما، مردانی با شکم های بزرگ، بیشتر دیده شوند. البته مشکل اضافه وزن در ایران، در بین زنان بیشتر از مردان به چشم می خورد.

وی با تاکید بر اینکه ژنتیک نیز بر چاقی و اضافه وزن تاثیر مستقیم می گذارد، بیان کرد: ژن های ما برای اینکه فرصت نمایش پیدا کنند، نیاز به بستر آماده دارند. بنابراین سبک و مدل زندگی فرد نیز در بروز رفتارهای ژنتیکی، بسیار تاثیرگذار است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مقدار کالری که فرد مصرف می کند باید با مقدار انرژی که می سوزاند هماهنگ باشد. بنا بر همین مساله بهتر است انسان ضمن دریافت کالری کمتر، زمان هایی را به پیاده روی و ورزش های مختلف اختصاص دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای جلوگیری از چاقی توصیه کرد: نباید بیش از حد نیاز بدن، کالری دریافت شود و همچنین باید غذاهایی با فیبر و نشاسته و چربی بالا نیز کمتر مصرف شود. در مقابل، باید سبزیجات، میوه ها و غلات، به ویژه برنج های سبوس دار و قهوه ای بیشتر استفاده شود.

امیدوار اظهار داشت: برای رفع هر نوع چاقی، علاوه بر دریافت کمتر چربی و کالری، ورزش های هوازی نیز توصیه می شود. ورزش های هوازی مثل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا می تواند برای رفع هر نوع چاقی مفید باشد. در کنار ورزش های هوازی می توان از ورزش های قدرتی و کششی نیز برای رفع چاقی های موضعی بدن استفاده کرد.

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا