نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برگزاری نشست هم اندیشی تدوین سیاست های اجرایی و اولویت های علم، فناوری ونوآوری

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست ها و اولویت های علم و فناوری شورای عالی عتف از برگزاری نشست هم اندیشی ملی تدوین سیاست های اجرایی و اولویت های علم، فناوری و نوآوری کشور خبر داد و گفت: بر اساس قانون تشکیل وزارت علوم و نیز ارجاعات مختلف در برخی از قوانین کشور، شورای عالی عتف، مسئول تدوین سیاست ها و اولویت های علم و فناوری در کشور است.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، دکتر سید فرهنگ فصیحی افزود: در این نشست، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی حضور خواهند داشت و از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس اتاق بازرگانی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و اعضای کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف نیز دعوت به عمل آمده است.
وی در مورد نشست هم اندیشی ملی تدوین سیاست های اجرایی و اولویت های علم، فناوری و نوآوری کشور توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این نشست یک روزه، توسط دبیرخانه شورای عالی عتف که به موجب قانون مسئول تعیین اولویت ها و سیاست های علم و فناوری در کشور است و با حمایت ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در 9 اسفند ماه و از ساعت 8 صبح تا 16، در محل کتابخانه ملی برگزار می شود. 
فصیحی همچنین ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون پنل های این نشست، گفت: مطابق برنامه در ابتدا دکتر وحید احمدی، دبیرکل شورای عالی عتف، در مورد ضرورت و الزامات تدوین سیاست های اجرایی و اولویت های علم، فناوری و نوآوری درکشور، صحبت خواهند کرد.
وی افزود: سپس، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد جهت گیری و رویکرد احکام حوزه علم و فناوری در برنامه ششم توسعه و دکتر مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در مورد الزامات اجرای نقشه جامع علمی کشور در برنامه ششم توسعه سخنرانی خواهند کرد.
فصیحی از حضور دکتر کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز خبر داد و گفت: موضوع صحبت های دکتر جلالی نیز الزامات قانونی تدوین سیاست ها و اولویت های علم و فناوری کشور و جایگاه قوه مقننه در آن است.
دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست ها و اولویت های علم و فناوری شورای عالی عتف محور سخنرانی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری را سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تاثیر آن بر سیاست ها و اولویت های علم و فناوری خواند وگفت : بحث های بعدی که شامل جایگاه صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر در پشتیبانی از اولویت های علم و فناوری و فرآیندها و مکانیزم های تعامل بخش خصوصی با نظام ملی علم، فناوری و نوآوری می شود به ترتیب توسط دکتر بهزاد سلطانی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و مهندس جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی ارائه خواهد شد.
فصیحی همچنین به حضور معاونان وزرای صنعت، معدن و تجارت و نفت نیز اشاره کرد و گفت: شاخص های ارزیابی موفقیت نظام سیاستگذاری و اولویت گذاری علم و فناوری و اولویت های علم و فناوری کشور در بخش انرژی و فرآیند به روز رسانی آن ها نیز بحث های مربوط به این عزیزان هستند.
فصیحی افزود: در این نشست تلاش خواهیم داشت تا بخش های مختلف کشور اعم از اجرایی و سیاستگذار، خصوصی و دولتی را گرد هم آوریم تا اولویت های خروجی این نشست به واقعیت های جامعه امروز ما نزدیک تر باشند.
وی ادامه داد: پیرو همین موضوع، دکتر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز پیرامون جهت گیری ها و رویکرد کلان برنامه ششم توسعه صحبت خواهند کرد و بعد از آن نیز موضوع مهم سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی رهبری و جایگاه آن در تدوین سیاست ها و اولویت های پژوهشی کشور توسط رئیس کمیته علمی فناوری مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه خواهد شد.
فصیحی در پایان گفت: اهم چالش های امنیت ملی، کلان روندهای آینده جهان و اهم کلان روندهای بخشی، به علاوه معرفی روش شناسی تدوین سیاست ها از دیگر موضوعاتی هستند که توسط دکتر یزدان فام، رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی، دکتر علیزاده، دبیر ستاد آینده نگاری و اولویت گذاری شورای عالی عتف ارائه خواهند شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل