دکتر محمدمهدی طهرانچی بعدازظهر سه شنبه در همایش تبیین برنامه ششم توسعه در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گفت: گسترش همکاری متقابل سازنده و الهام بخش در حوزه فناوری و دیپلماسی علمی از جمله رویکردها و سیاست های کلان برنامه ششم توسعه است که ساز و کارهای آن در این برنامه دیده شده است.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: برخی کشورهای آسیایی حدود 25 درصد و دانشگاه های انگلیس، 35 درصد دانشجوی خارجی دارند.
وی ساماندهی وضعیت موجود آموزش عالی به لحاظ تشکیلاتی و ساختار را یکی از اولویت های تعیین شده در برنامه ششم توسعه در بخش 'آموزش، پژوهش و فناوری' ذکر کرد و اظهار داشت: با توحه به گسترش بی رویه آموزش عالی در سال های اخیر اگر به ساماندهی و اصلاح ساختار موجود توجه نشود، این ساختار بزرگ در سال های آینده، تمام بودجه های ما را خواهد بلعید و همه انرژی ما را به خود معطوف خواهد کرد.
طهرانچی توجه به موضوع اشتغال را از دیگر اولویت های برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش عالی عنوان کرد و گفت: در این برنامه از دانشگاه ها خواسته شده است که به مقوله اشتغال توجه داشته باشند و در این میان به کارورزی تحصیلی، نقش مهمی داده شده است که در این راه می توان از تجربیات موفقی که در کارورزی نظام فنی حرفه ای و یا آموزش پزشکی داشته ایم، استفاده کرد.
وی با بیان اینکه آموزش عالی کشور طی دهه های گذشته از آموزش عالی نخبگی به آموزش عالی فراگیر گذر کرده است، گفت: اگر آموزش عالی را به درستی هدایت کنیم، قادر خواهیم بود سرمایه گذاری مفیدی برای آینده کشور داشته باشیم و اگر گسترش کمی فعلی آموزش عالی را ادامه دهیم، نمی توانیم در آینده انتظار تحول را از آموزش عالی داشته باشیم.
همایش ملی تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نخستین برنامه اقتصاد مقاومتی با محوریت رویکردها، ویژگی ها و برنامه ها در محل سالن اجلاس سران اسلامی در پنل های مختلف برگزار شد.
دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دکتر محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به همراه برخی از مسئولان حوزه های مرتبط با آموزش عالی از دیگر سازمان ها در پنل آموزش، پژوهش و فناوری این همایش شرکت داشتند.