چقدر به کامپیوتر نیاز داریم؟

فراگیری و دانستن دانش کامپیوتر در عصر حاضر از اولویت های زندگی در جوامع  امروزی است. این نگرش از حدود نیم قرن پیش با گسترش و پیشرفت روز افزون علوم به خصوص دانش ماشین های هوشمند که کامپیوتر های امروزی مولود آن هستند ، بر فضای علمی و پژوهشی جوامع بشری حاکم شده و انسان ها را ملزم به پذیرش آن می کند. اما آیا واقعا انسان ها به کامپیوتر نیاز دارند؟

این سوال در سال 1959 در تبلیغات شرکت ای ام آی الکترونیک مطرح شد. سوالی که اکنون و پس از سال ها ارتباط و عجین شدن فعالیت های روزمره و عادی زندگی انسان ها با آن شاید محلی از اعراب نداشته باشد اما در آن سال ها ، شرکت های سازنده این فناوری نو ظهور با تبلیغات گسترده سعی در معرفی این دانش و فناوری آن که به نوعی  تسهیل کننده امور بود ؛ داشتند. در آن دوران شرکت های گوناگونی با تبلیغات مختلف سعی داشتند  شرکت ها و صنایع را  برای استفاده از کامپیوتر ترغیب کنند.

امروزه شرایط زندگی بشر به گونه ای شکل گرفته که انسان روز به روز به این ماشین هوشمند و محاسبه گر وابسته تر شده و تقریبا تصور انجام مطالعات علمی ؛ پژوهش و تحقیقات بدون داشتن کامپیوتر و استفاده از اطلاعات ارزشمند موجود در شبکه جهانی اینترنت، امکان پذیر نبوده و باید پذیرفت وابستگی بشر به کامپیوتر به حدی است که دیگر نمی توان ان را از زندگی وی حذف کرد.

E.M.I  در تبلیغات خود به سیاست گذاران شرکت ها استفاده از این ترانزیستورها را به دلیل کاهش هزینه های نصب و نگهداری ، صرفه جویی در فضا ، عمر مفید بیشتر ، تهویه مناسب و خنک کننده های مناسب و در پایان تعمیرات آسان تر به عنوان نسلی نو در تولید کامپیوترها معرفی کرد. نسلی نو در کامپیوترها و پیشرفت تکنولوژی در آن دوران که از پروفسور ایکن در سال 1937 میلادی در امریکا شروع شد .

25 سال بعد در سال 1974 کمپانی های همانند شرکت پایونر با اعتماد به نفس بیشتری در این حوزه فعالیت می کردند و با تولید پردازنده هایی ارزانتر و با کارایی بالاتر به رقابت در این حوزه پرداختند .

شرکت پایونیر در تبلیغات خود در مجله علوم جدید با افتخار محصول خود را معرفی کرد، یک کامپیوتر 16 بیتی با حافظه ای معادل 980 نانو بر ثانیه و یک نوار کاست با 150هزار بایت ذخیره قیمتی معادل 11 هزار و 840 دلار ودر نهایت در برگیرنده فضایی معادل یک یخچال . برای این منظور تمام کسانی که قصد استفاده از این دستگاه را داشتند موظف به  یادگیری دانش پایه این سیستم بودند .

تنها 25 سال دیگر کافی بود که تمامی شرکتها  ، صنایع ، کارخانه ها و …علاوه بر استفاده از کامپیوتر، از اینترنت نیز به عنوان یکی از  نیازهای اولیه یک کار و فضای کاری استفاده کرده و روز به روز به آن وابسته تر شوند. در سال 1997 مجددا در نشریه علوم جدید ، از اولین نسل  وب سایت ها صحبت به میان آمده و جدا از این مسئله در همین نشریه آموزش ابتدایی در خصوص اینترنت نیز آغاز شد.

 پس از گذشت این سالها در 2016 صحبت از تعمیر تلسکوپ های فضایی و ویدئو های آن نشر پیدا میکند و این سوال درذهن شکل میگیرد که آیا در آن دوران که دانشمندان در پی مراقبت از ترانزیستور ها بودند به این مسئله اشراف داشتند که استفاده از کامپیوترها برای انسان ضروری است ؟ امروزه شرایط زندگی بشر به گونه ای شکل گرفته که انسان روز به روز به این ماشین هوشمند و محاسبه گر وابسته تر شده و تقریبا تصور انجام مطالعات علمی ؛ پژوهش و تحقیقات بدون داشتن کامپیوتر و استفاده از اطلاعات ارزشمند موجود در شبکه جهانی اینترنت، امکان پذیر نبوده و باید پذیرفت وابستگی بشر به کامپیوتر به حدی است که دیگر نمی توان ان را از زندگی وی حذف کرد.

 

منبع : new scientist

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا