نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چاپ سه بعدی ابرخازن گرافنی

محققان فعال در مرکز تحقیقاتی سانتا کروز و آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور یا LLNL در ایالات متحده آمریکا موفق شدند تا برای اولین بار با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی به تولید الکترودهای ابرخازن گرافنی بپردازند که نسبت به روش های سنتی ساخت الکترود سازگارتر هستند.

ما با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی می توانیم به ساخت ابزار های کوچک بسیار زیادی دست بزنیم. برای مثال با استفاده از فناوری دیگر نیازی نیست تا بخش اعظمی از فضای تلفن های همراه را به باتری آنها اختصاص دهیم.

این نتایج منجر به ایجاد طرح های جدید و نامحدودی برای طراحی سیستم های ذخیره انرژی بسیار کار آمد برای تلفن های همراه هوشمند، انواع فناوری های پوشیدنی، دستگاه های قابل کاشت، اتوموبیل های برقی و همچنین حسگر های بی سیم خواهد شد.

این تیم با استفاده از فرایند چاپ سه بعدی خاصی به نام نوشتن با جوهر مستقیم و همچنین ترکیبی از اکسید گرافن، موفق به تولید الکترود های بسیار کوچک و ابر خازن هایی با ویژگی های عملکرد عالی شدند. یات لی (Yat Li) به عنوان یکی از راهبران این تحقیق در این باره بیان کرد که: «دستگاه های ابرخازن گرافنی ساخته شده توسط الکترود های میلی متری ایجاد شده توسط چاپ گر سه بعدی قدرت متراکم بسیار زیادی را از خود نشان داده اند. این عملکرد بسیار بهتر از عملکرد دستگاه های معمولی ساخته شده با الکترودهای ضخیم بوده و همچنین با عملکرد دستگاه های حاوی الکترود های 10 تا 100 برابر نازک تر نیز برابری می کند.»

چنگ ژو (Cheng Zhu) به عنوان یکی از مهندسان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در این باره بیان کرد که: «این امر منجر به شکسته شدن محدودیت های تولید دو بعدی می شود. ما با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی می توانیم به ساخت ابزار های کوچک بسیار زیادی دست بزنیم. برای مثال با استفاده از فناوری دیگر نیازی نیست تا بخش اعظمی از فضای تلفن های همراه را به باتری آنها اختصاص دهیم.»

منبع: scienceblog

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل