نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی رنگ پیش از سخن گفتن در نوزادان

بر اساس ادعای برخی زبان شناسان، زبان می تواند بر روی مشاهده جهان و چگونگی تفسیر آن تاثیر بگذارد. این پدیده به عنوان فرضیه ساپیر-ورف (Sapir-Whorf) شناخته می شود.

محققان به این نتیجه رسیدند که نوزادان 5 تا 7 ماهه و بزرگسالان به رنگ های مختلف واکنش یکسانی نشان می دهند. این امر حاکی از این است که نوزادان می توانند قبل از دریافت مهارت های زبانی برای تعریف رنگ ها آنها را از هم بازشناسی کنند.

یکی از ایده های نهفته در این تئوری زبان شناسی این است که مردم زمانی که کلمات را یاد می گیرند شناسایی دسته بندی های رنگ های مختلف برای آنها راحت تر می شود. با این حال تحقیق جدیدی که به تازگی در این زمینه انجام گرفته است، نشان دهنده این است که قسمت های متمایز مغز نوزادان رنگ های مختلفی را نشان می دهند. این امر حاکی از آن است که دسته بندی های مربوط به رنگ قبل از زبان باز کردن در مغز شکل می گیرد.

محققان از طیف سنجی مادون قرمز نزدیک استفاده کرده و مشخص کردند که کدام یک از بخش های مغز نوزاد در هنگام نگاه به رنگ های آبی و سبز فعال می شود. آنها همچنین به نوزادان اشیایی متفاوت با یک رنگ خاص را نیز نشان دادند. این آزمایش بر روی بزرگسالان نیز انجام شد و از طریق آن به مقایسه فعالیت های مغز نوزادان با افراد بزرگسال پرداخته شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که نوزادان 5 تا 7 ماهه و بزرگسالان به رنگ های مختلف واکنش یکسانی نشان می دهند. این امر حاکی از این است که نوزادان می توانند قبل از دریافت مهارت های زبانی برای تعریف رنگ ها آنها را از هم بازشناسی کنند. هنگام مشاهده اشیا مختلف با رنگی یکسان فعالیت خاصی در مغز نوزادان شکل نگرفت. این امر حاکی از آن است که تفاوت در فعالیت های مغز به جای محرک های مختلف بصری به دسته بندی رنگ آنها مرتبط است.

این نتایج شاهدی بر این است که مغز انسان ها می تواند قبل از کسب مهارت های سخنگویی دسته های مختلف رنگ ها را از یکدیگر تمیز دهد.

منبع: arstechnica

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل