نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برگزاری همایش رتینوپاتی نوزادان نارس با هدف ارائه دستاوردها در زمینه شبکیه

به گزارش دبیرخانه همایش کشوری رتینوپاتی نوزادان نارس، دبیر علمی این همایش گفت: با تشخیص زودهنگام و درمان به موقع این نوزادان می توان تا حدود زیادی از نابینایی ناشی از این بیماری جلوگیری کرد، زیرا تشخیص ندادن و درمان نشدن این بیماران در نهایت منجر به نابینایی آنان خواهد شد.
رتینوپاتی نوزادان نارس از سال 1942 درجهان شناخته شد نشانه این بیماری تشکیل یک پرده سفید در پشت مردمک چشم است که مانع بینایی می شود.
این بیماری به تدریج شایع تر شد تا جایی که یک چشم پزشک به نام دکتر کامپل متوجه شد نوزادان نارسی که به دلیل تکامل نیافتن ریه برای زنده ماندن درصدی بالای اکسیژن دریافت می کنند بیشتر دچار نابینایی می شوند، اما به تدریج با پیشرفت علم پزشکان متوجه شدند تنها اکسیژن عامل نابینایی نوزادان نارس نیست بلکه عواملی مانند وزن کم به هنگام تولد، سن پایین نوزاد و دریافت اکسیژن با غلظت بالا منجر به پیدایش بیماری می شود.
دکتر مهدی پرورش با بیان اینکه یکی از اهداف این همایش تشخیص به هنگام این نوزادان و انجام اقدامات درمانی به موقع برای آنان است، افزود: بر اساس مطالعات موجود در کشور، نوزادانی در معرض خطر این بیماری هستند که زمان تولد آنها قبل از 34 هفته حاملگی (طول یک دوره بارداری طبیعی 40 هفته است) و وزن هنگام تولد آنها کمتر از 2 کیلوگرم باشد. 
به گفته وی، از آنجا که طی سال های اخیر در کشور به دلیل پیشرفت امکانات بخش های مراقبت های ویژه نوزادان نارس، امکان زنده ماندن این نوزادان بیشتر شده است و نوزادان با سن کمتر زنده می مانند، میزان بروز این بیماری رو به افزایش است.
پرورش تصریح کرد: در این همایش یک روزه، اپیدمیولوژی رتینوپاتی نوزادان نارس، نابینایی ناشی از رتینوپاتی این نوزادان، عوامل موثر در شیوع و بروز رتینوپاتی نوزادان نارس در ایران، راهنمای غربالگری رتینوپاتی نوزادان نارس در کشور، روش های معاینه نوزادان مبتلا، شیوع و بروز رتینوپاتی نوزادان نارس در ایران به تفکیک استان های مختلف ارایه می شود.
وی با اشاره به اینکه تدوین برنامه غربالگری مناسب برای تشخیص و درمان به موقع این بیماران از ضرورت جامعه ماست، خاطر نشان کرد: این برنامه شامل آموزش به چشم پزشکان، متخصصان نوزادان، پرستاران بخش های مراقبت ویژه نوزادان نارس و دست اندرکاران مراقبت های این نوزادان از جمله خانه های بهداشت روستایی است که از دیگر اهداف این همایش آموزش به این گروه ها است.
دبیر علمی دومین همایش رتینوپاتی نوزادان نارس با تاکید بر قابل پیشگیری بودن بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس تصریح کرد: این بیماری دارای سه موج اپیدمی در دنیا بوده است که کشورهای پیشرفته و صنعتی توانسته اند با آموزش های مناسب، تشخیص و درمان به موقع آن را کنترل کنند، اما در کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای آمریکای لاتین، جنوب شرق آسیا و کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله کشور ایران اکنون با موج سوم رتینوپاتی نوزادان نارس روبرو هستند که لزوم توجه ویژه به این بیماری را می طلبد.
پرورش افزود: با توجه به اهمیت این بیماری و خطرات ناشی از آن، سال گذشته، اولین همایش کشوری رتینوپاتی نوزادان نارس با پیشنهاد کمیته کشوری رتینوپاتی نوزادان نارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار و مقرر شد، همه ساله در این روز همایش کشوری رتینوپاتی نوزادان نارس برگزار شود.
وی ادامه داد: دومین همایش کشوری 'رتینوپاتی نوزادان نارس' از سوی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران (گروه چشم پزشکی و نوزادان بیمارستان رسول اکرم) با همکاری کمیته کشوری غربالگری نوزادان نارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود.
دبیر علمی دومین همایش رتینوپاتی نوزادان نارس تصریح کرد: در کنار سخنرانی ها و پانل های برگزارشده در این همایش که با حضور متخصصان چشم و نوزادان برگزار می شود، نمایشگاه جنبی ابزار و وسایل تشخیصی و درمانی بیماری رتینوپاتی نیز به نمایش گذاشته
خواهد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل