نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش بازدهی فرآیند گوگردزدایی نفت خام با کمک نانو ساختارها توسط محققان ایرانی

دکترمحمدیاسرمعصومی از مجریان این طرح گفت: این کاتالیست فلزی- آلی نانوساختار، از فعالیت کاتالیزوری بالایی نسبت به نمونه های مشابه برخوردار است.
وی بیان کرد: یکی از مهم ترین وظایف صنعت پالایش، حذف عنصر گوگرد از نفت خام است، این عملیات به فرایند گوگردزدایی موسوم است، مصرف نفت خام حاوی درصد بالایی از گوگرد، موجب تولید گازهای اکسیدی عنصر گوگرد می شود، این ترکیبات اکسیدی، ماده اولیه باران های اسیدی بشمار می روند.
معصومی اظهارکرد: دربسیاری از کشورهای جهان قوانینی مبنی بر کاهش درصد گوگرد موجود در سوخت تا یک حد مشخص وضع شده است، در این راستا معرفی کاتالیست های ارزان قیمت که سرعت فرایند گوگردزدایی را به میزان زیادی افزایش می دهند، مورد توجه قرار گرفته است. 
وی با تاکید بر لزوم استفاده از کاتالیست ها به منظور افزایش سرعت و بازدهی فرایند گوگردزدایی افزود: سنتز چارچوب های فلز-آلی حاوی نانوحفرات به عنوان کاتالیست، جهت افزایش مؤثرسرعت واکنش گوگرد زدایی نفت خام، هدف اصلی اجرای این طرح پژوهشی بوده است.
معصومی ، هزینه پایین تهیه این چارچوب ها و همچنین جداسازی آسان این مواد از مخلوط واکنش در انتهای فرایند گوگرد زدایی را از مزایای عمده ی این کاتالیست ها عنوان کرد. 
وی گفت: گوگرد زدایی اکسایشی یک فرایند با بازدهی بالاست که به شرایط خاص دمایی و فشاری نیاز ندارد، با استفاده از این فناوری، ترکیبات آلی گوگرددار نفت خام به مواد قطبی اکسید می شوند و سپس می توان این اکسیدهای قطبی را به آسانی از فاز غیرقطبی نفت جدا کرد. 
به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، وی بیان کرد: فرایند گوگردزدایی تحت شرایط بهینه، ظرف مدت شش ساعت تقریبا کامل شده است، جذب محصول اصلی در اکسیداسیون دی بنزوتیوفن بر روی دیواره نانو حفرات چارچوب فلزی- آلی در حقیقت یک مرحله کامل کننده در حذف گوگرد از مدل نفتی مورد استفاده در این طرح است.نتایج این تحقیق درمجله Inorganic Chemistry به چاپ رسیده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل