برانسون هنوز در بازی توریسم فضایی است

این نمونه اصلاح‌شده فضاپیمایی است که بر اساس طرح اولیه‌ای که چند سال پیش برنده جایزه انصاری اسپیس – ایکس شد، توسعه‌یافته است و قرار است به نخستین سامانه سفرهای توریستی زیر مداری بدل شود.

شرکت ویرجین که از سوی کارآفرین و سرمایه‌دار برجسته و مالک مجموعه وسیع ویرجین، ریچارد برانسون، تأسیس‌شده، امیدوار است پروازهای فضایی برای عموم مردم را به واقعیت بدل کند و برای این کار اولین گام را در توسعه طرحی برای سفرهای نسبتا ارزان‌قیمت زیر مداری آماده کرده است. در چنین سفری، مسافران می‌توانند چنددقیقه‌ای شرایط بی‌وزنی را تجربه کرده، انحنای زمین را مشاهده کنند و آسمان تاریک بر فراز بخش فشرده جو را ببینند.

اگرچه موفقیت توریسم فضایی می‌تواند نقش مهمی در توسعه استفاده بیشتر از فضا داشته باشد اما درعین‌حال می‌تواند آسیب‌های بالقوه‌ای را نیز به همراه داشته باشد.

اما این شرکت در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی برای عملی کردن ایده خود روبرو بود. این مشکلات در سال 2014 و زمانی به اوج رسید که در پروازی آزمایشی، فضاپیمای این شرکت با نام VSS Enterprise در بازگشت به زمین سقوط کرد و خلبان آن جان خود را از دست داد. نتایج تحقیق انجمن امنیت ترابری آمریکا به این نتیجه رسید که ر طراحی این فضاپیما امکانی برای مقابله با و اصلاح خطای احتمالی – که در آن مورد منجر به سقوط شد – تعبیه نشده بود و همین مساله یکی از مهم‌ترین ارتقاهایی است که نمونه جدید نسبت به نمونه قبلی شاهد آن بوده است.

رونمایی از نمونه جدید این فضاپیما نشان می‌دهد که این شرکت برخلاف انتظار بسیاری از ناظران هنوز از بازی پروازهای خصوصی فضایی خارج نشده است و حتی حامیان جدی دارد که می‌تواند افکار عمومی را به سمت این شرکت جلب کند.

از ابتدای این برنامه قرار بود یکی از میهمان‌های ویژه نخستین پروازها استفان هاوکینگ، کیهان‌شناس برجسته باشد. او بعد از رونمایی از نسخه جدید فضاپیمای ویرجین گالاکتیک در توییتی نوشت: «اگر من توانایی پرواز را داشته باشم و ریچارد هنوز هم دوست داشته باشد مرا به فضا ببرد، بسیار مفتخر خواهم شد که با این فضاپیما سفر کنم.»

اگرچه موفقیت توریسم فضایی می‌تواند نقش مهمی در توسعه استفاده بیشتر از فضا داشته باشد اما درعین‌حال می‌تواند آسیب‌های بالقوه‌ای را نیز به همراه داشته باشد. تصور بروز حادثه‌ای با مقیاس بزرگ برای توریست‌های فضایی شاید بلایی باشد که نه‌تنها شرکت مصیبت‌زده که کلیت صنایع فضایی را تحت تأثیر قرار دهد.

 

پوریا ناظمی 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا