نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شبیه سازی رشد سیب زمینی در مریخ

ناسا در پروژه جدید تحقیقاتی خود به بررسی انواع مختلف سیب زمینی به منظور پرورش آنها در مریخ خواهد پرداخت. این سیب زمینی ها در محیط آزمایشگاهی در خاک بخشی از کویر آتاکاما در جنوب کشور پرو پرورش خواهند یافت. گفته می شود که خاک این منطقه شباهت زیادی با خاک موجود در سیاره مریخ دارد. این منطقه به عنوان یکی از خشک ترین مناطق جهان شناخته می شود.

عدد از 100 نمونه مورد آزمایش بومی رشته کوه آند بوده و برای رشد در مناطق مختلف اقلیمی مناسب هستند. این گونه ها می توانند در برابر تغییرات شدید و سریع آب و هوایی دوام آورده و در مناطق خشک و سنگی نیز تولید مثل انجام دهند. 60 گونه دیگر نیز انواع اصلاح شده ژنتیکی هستند

در این آزمایش 100 نوع از گونه های مختلف سیب زمینی ها در یک صد کیلوگرم از خاک صحرای یاد شده پرورش خواهد یافت. محققان این میزان از خاک را به آزمایشگاه مرکز بین المللی سیب زمینی یا CIP در پایتخت پرو یعنی لیما منتقل کرده و در آنجا به پرورش گونه های یاد شده خواهد پرداخت. این گیاهان در شرایطی بسیار سخت و مشابه با مریخ قرار خواهند گرفت و بنابر گفته دانشمندان همین امر موجب دست یابی به راهی برای ساخت طاقی در مریخ برای رشد گیاهان خواهد شد.

40 عدد از 100 نمونه مورد آزمایش بومی رشته کوه آند بوده و برای رشد در مناطق مختلف اقلیمی مناسب هستند. این گونه ها می توانند در برابر تغییرات شدید و سریع آب و هوایی دوام آورده و در مناطق خشک و سنگی نیز تولید مثل انجام دهند. 60 گونه دیگر نیز انواع اصلاح شده ژنتیکی هستند که می توانند با آب کم نیز دوام آورده و در برابر ویروس های مختلف مقاوم باشند.

محققان بر آن هستند تا در پایان این پروژه بهترین گونه سیب زمینی را انتخاب کنند که نه تنها می تواند در مریخ رشد پیدا کند بلکه می تواند در این منطقه به رشد بدون کاشت نیز بپردازد. جولیو والدیویا سیلوا، زیست شناس نجومی ناسا در این باره بیان کرده است که: «ما تقریبا مطمئن هستیم که بسیاری از گونه های انتخابی سیب زمینی ها از پس انجام این آزمایش بر خواهند آمد.»

منبع: ibtimes

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل