نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دستگاه اندازه گیری لیزری انرژی ذرات هسته ای ساخته شد

 محمود برهانی دانشیار گروه اتمی و مولکولی دانشگاه یزد گفت: با توجه به ساختار نوین اپتیک هسته‌ای، دانشجویان این دانشگاه با همکاری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای بدون هیچ‌گونه الگو یا سامانه مشابه خارجی موفق شدند دو دستگاه ساخت اسکنر اپتیکی دوبعدی باریکه الکترونی و اندازه‌گیر لیزری انرژی ذرات هسته‌ای را طراحی و تولید کنند.

وی افزود: این اختراعات در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده و آماده بهره‌برداری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد اظهار داشت: اختراعات یاد شده در بهبود عملکرد و توسعه شتاب‌دهنده‌های پزشکی، افزایش و نوآوری در کاربردهای جدید شتاب‌دهنده‌های صنعتی، بی‌نیازی از فیلم‌های دزیمتری، ورود و ابتکار در لیتوگرافی مدرن به جامعه تحقیقاتی، افزایش بازدهی سلول‌های خورشیدی همگام با علم روز کمک بسیار مؤثری می‌کنند.

برهانی با اشاره به اینکه اخیرا علم اپتیک و فوتونیک در دنیا به عنوان ابزار دقیق برای اندازه‌گیری‌های حساس و پرکاربرد، مورد توجه و بهره‌برداری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در ایران این علوم به سرعت در حال رشد و توسعه است و محققان کشورمان نیز همراه با نیازهای روز صنعت و فناوری‌های پیشرفته در حال طراحی و به‌ روزرسانی این نوع ادوات هستند.

وی گفت: حدود یک دهه است اپتیک و لیزر با ساخت سنجه‌های بسیار دقیق برای پایش شتاب‌دهنده‌های هسته‌ای پزشکی و صنعتی به کمک این علوم و توسعه کاربرد آنها شتافته‌اند و براین اساس علاقه‌مندی بسیاری به آنها وجود دارد.

به گزارش مهر،عضو هیات علمی دانشگاه یزد تاکید کرد: امیدواریم با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان دو دستگاه ساخته شده در این دانشگاه را به مرحله تجاری سازی برسانیم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل