نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابتکار:اولویت های پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست نهایی شد

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست ، دکتر معصومه ابتکار در جلسه شورای راهبردی پژوهش و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام خبر تدوین نهایی اولویت های پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه های مختلف، افزود:اگرچه این اولویت ها با کمی تاخیر نهایی شد اما اتفاق بسیار مهم و ارزنده ای در حوزه محیط زیست است.
ابتکار تاکید کرد: با توجه به ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست نظام توسط مقام معظم رهبری و جهت گیری های کلان کشور در حوزه محیط زیست، تدوین اولویت های پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست، سرفصلی نوین در حوزه محیط زیست کشور است.
معاون رئیس جمهوراضافه کرد: اطلاع رسانی عمومی اولویت های تدوینی در اسرع وقت بسیار ضروری است زیرا این اولویت ها در وهله نخست برای سازمان حفاظت محیط زیست و سپس برای دستگاه های همکار و مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست، دستگاه های برخوردار از مسئولیت هایی در حیطه محیط زیست یا دستگاه هایی که سیاست های کلی محیط زیست و فصل محیط زیست در برنامه ششم توسعه برای آن ها تعریف شده است، بسیار کاربردی خواهد بود. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از این رو می توان برای اولویت های پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست چند سطح داخل سازمانی، بین بخشی و فرابخشی و فراقوه ای (بین دستگاه های مختلف اجرایی یا بین قوا)، دانشگاهی و بین المللی تعریف کرد.
وی گفت: استفاده از ظرفیت دانشگاه ها باید برای تحقق این اولویت های پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست الزامی است زیرا شکل گیری پایان نامه های دانشجویی بر اساس این اولویت های می تواند وجه کاربردی شدن پایان نامه ها و پژوهش ها را پر رنگ تر کند و منجر به رفع چالشی در استان و منطقه و تاثیرگذاری مثبت بر تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها شود. 

**آموزش و پژوهش از جمله مهم ترین بندهای تفاهم نامه های بین المللی ایران در حوزه محیط زیست
ابتکار با اشاره به تفاهم نامه ها و همکاری های بین المللی شکل گرفته شده در دوران جدید مدیریت خود بر سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بسط و توسعه همکاری های پژوهشی میان ایران و سایر کشورهای دنیا، ظرفیت و فرصت مناسبی برای محیط زیست ایران است و همواره آموزش و پژوهش مشترک و کاربردی در تفاهم نامه های بین المللی مورد تاکید است. 
معاون رئیس جمهور نروژ، فنلاند، ایتالیا، فرانسه، ژاپن را از جمله کشورهایی دانست که در زمینه پژوهش های کاربردی در حوزه محیط زیست همکاری های موفقی با ایران دارند. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری برخی فعالیت های انجام شده در حوزه آموزش و پژوهش بر اساس تفاهم نامه های بین المللی،گفت : برگزاری دوره های آموزشی بین المللی همچون دوره های آموزشی مدیران استانی در موضوع گرد و غبار و محیط زیست دریایی از جمله این دوره ها است. 
وی ضمن تاکید بر ضرورت بهره گیری از پتانسیل های بین المللی در حوزه پژوهش و مطالعات و استقبال کشورهای دنیا از همکاری در زمینه پژوهش محیط زیستی با ایران، تصریح کرد: میزبانی ایران از مراکز بین المللی محیط زیستی همچون بازل که به صورت گسترده بر کارهای تحقیقاتی و پژوهشی تمرکز دارند، از دیگر ظرفیت ها در این عرصه مهم است. 
ابتکار افزود: پیچیدگی روز افزون مباحث علمی، انجام پژوهش های کاربردی را بسیار ضروری می کند و محیط زیست نیز از این قاعده مستثنی نیست. 
بر اساس این گزارش، اولویت های پژوهشی محیط زیست طبیعی، انسانی و معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه به تایید نهایی و تصویب رسید.
پیش از این نیز اولویت های پژوهشی سایر بخش های مرتبط از جمله محیط زیست دریایی به تایید نهایی و تصویب رسیده بود. 
در پایان این جلسه از اساتید حاضر در جلسه خواسته شد تا نظرات و پیشنهادات خود در خصوص بخش فن بازار نمایشگاه بین المللی محیط زیست که امسال برای نخستین بار برگزار می شود را ارائه دهند. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل