نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روش جدید پیش بینی ماسه دهی در خلال استخراج نفت

ماسه دهی در خلال استخراج و بهره برداری از چاه های نفتی یكی از مشكلات بسیار مهم در به تاخیر انداختن عملیات بهره برداری است. به همین دلیل نیز تا به امروز روش های مختلفی برای پیش بینی ماسه دهی در درون چاه هایی كه سنگ مخزن آن ها كربناته یا ماسه سنگی است، ارائه شده است.

در این تحقیق از نگارهای چاه برای پیش بینی ماسه دهی یكی از چاه های نفتی در جنوب ایران استفاده شده است. به این منظور ابتدا مدول های الاستیك سنگ و مقاومت فشاری تك محوره و سپس مقدار فشار منفذی با در اختیار داشتن نگارهای متداول پتروفیزیكی از جمله نگار صوتی، محاسبه شده است و این مقادیر با مقادیر واقعی كالیبره شدند.

این روش ها معمولاً شامل آزمایش های مكانیك سنگ (مانند آزمایش مقاومت تراكمی تك محوره و یا سه محوره)، آزمایش های كانی شناسی و یا استفاده از نگارهای چاه است. آزمایش های مكانیك سنگ، آزمایش های كانی شناسی و یا آزمایش های دیگری كه برای تجزیه و تحلیل چاه به كار می روند نسبت به نگارهای متداول چاه نگاری بسیار وقت گیر و هزینه بر هستند.

به همین دلیل نیز پژوهشگران ایرانی به ابداع روشی کم هزینه و بهینه برای این کار دست زده اند. در این تحقیق از نگارهای چاه برای پیش بینی ماسه دهی یكی از چاه های نفتی در جنوب ایران استفاده شده است. به این منظور ابتدا مدول های الاستیك سنگ و مقاومت فشاری تك محوره و سپس مقدار فشار منفذی با در اختیار داشتن نگارهای متداول پتروفیزیكی از جمله نگار صوتی، محاسبه شده است و این مقادیر با مقادیر واقعی كالیبره شدند.

از آن جایی كه تعیین مقدار تنش های برجا در اعماق زیاد برای پیش بینی ماسه دهی چاه مورد مطالعه ضروری بود با در دست داشتن مقادیر به دست آمده از مدول های الاستیك، مقاومت فشاری تك محوره و فشار منفذی، تنش های برجای افقی و تنش عمودی نیز محاسبه شدند.

به این ترتیب دانشمندان روش خود را به عنوان یک روش بهینه و کم هزینه و غیرزمان بر معرفی کرده اند که می توان با استفاده از آن، کاهش سرعت فرایند استخراج نفت به واسطه ماسه دهی را به حداقل رساند.

منبع: شاهو ملكی، علی مرادزاده، رضا قوامی ریابی، فرهاد صادق زاده، رامین محمدی، 1394. پیش بینی ماسه دهی با استفاده از نگار های چاه در یكی از میادین نفتی جنوب ایران، فصلنامه پژوهش نفت، سال بیست و پنجم، شماره 84.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل