نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت چیپ‌های میکروفلوئیدیکی در کشور

مهندس حاجیلو، رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با بیان این مطلب، با اشاره به کاربردهای فناوری میکروفلوئیدیک اظهار کرد: میکروفلوئیدیک فناوری استفاده از خواص سیالات در مقیاس‌های میکرونانولیتری و در محفظه‌هایی با ابعاد میکرومتری است که از آن برای انجام عملیات مختلف بر روی سیالات مانند آنالیز آنها استفاده می‌شود و می‌توان گفت میکروفلوئیدیک در هر شاخه‌ای از علم که به سیالات مربوط است، کاربرد دارد.

مهندس حاجیلو افزود: هم‌اکنون تحقیقات گسترده‌ای برای ساخت سیستم‌های میکروفلوئیدیکی در سراسر جهان در حوزه‌های بیولوژی، مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی،‌ مکانیک سیالات، میکروبیولوژی، داروسازی، نانوتکنولوژی، بیوسنسورهای بیوتکنولوژی، مهندسی بافت و .. در حال انجام است که به عنوان نمونه می‌توان از تراشه‌هایی با ابعاد بسیار کوچک با نام آزمایشگاه بر روی تراشه یا Lab On A Chip و تراشه‌های جداکننده پلاسمای خون، تراشه‌های فیلترکننده مواد شیمیایی و تراشه‌های کشت سلولی سه بعدی نام برد که ساخته شده و در حال استفاده است.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به اهمیت این فناوری گفت: تجهیزات این تکنولوژی نسبت به تجهیزات سنتی بسیار کوچکتر است، مصرف مواد اولیه بسیار کمتری نسبت به تکنولوژی‌های سنتی دارند و امکان استفاده در محل برای آنها وجود دارد و همچنین سرعت و زمان کوتاه پاسخگویی و دقت بسیار بالا از دیگر مزایای سیستم‌هایی است که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

وی افزود: به دلیل حذف پارامتر آلودگی در این فناوری، احتمال شکست در آزمایشگاه به حداقل رسیده و امکان انجام چندین آزمایش به طور همزمان و کنترل شده فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف گفت: با توجه به پیشرفت‌های سریع و چشمگیر این تکنولوژی، با توجه به مدت زمان کوتاهی که از پیدایش آن گذشته می‌توان نتیجه گرفت که این تکنولوژی در آینده کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف خواهد داشت.

مهندس حاجیلو در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون زمینه ارائه خدمات در حوزه طراحی و ساخت چیپ‌های میکروفلوئیدیکی در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف فراهم است، افزود: محققان، صنعتگران، استادان و دانشجویان از سراسر کشور می‌توانند جهت دریافت خدمات ساخت نمونه مهندسی، طرح‌های خود را به مرکز میکروالکترونیک این سازمان ارسال کنند.

وی گفت: دستیابی به ارائه خدمات تخصصی، طراحی و ساخت نمونه‌های مهندسی در این زمینه، حاصل طرح توسعه مرکز میکروالکترونیک جهاد صنعتی شریف بوده و با توجه به امکانات موجود، هم اکنون امکان تولید نیمه صنعتی برخی محصولات و همچنین امکان ارائه خدمات تخصصی در زمینه‌های ساخت چیپ‌های فلوئیدی از جنس شیشه، PDMS، سیلیکون، ساخت میکروکانال‌های عمیق و خدمات در زمینه اتصالات، پورت‌ها و بسته‌بندی در این مرکز فراهم است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل