نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روشی برای بهبود قدرت تفکیک طیف داده های لرزه ای

به دست آوردن و تخمین زده سرعت طیف های لرزه ای در میدان های نفتی امری بسیار حیاتی محسوب می شود زیرا این لرزه ها و سرعت آنها می تواند بر روی ساختار کلی فرایند عملکرد میدان های نفتی تاثیرگذار باشد و به همین دلیل نیز بسیاری از دانشمندان به سراغ بررسی و ابداع روش های جدید برای تفکیک طیف داده های لرزه ای می روند.

چنانچه سرعت پنجره تحلیل به صورت متفاوت از سرعت صحیح انتخاب شود، روش خود راه انداز با جابجایی رد لرزه های درون پنجره تحلیل، اختلاف زمانی بین دو رد لرزه مجاور را افزایش می دهد.

امروزه در بیشتر موارد برای تخمین سرعت از روش شباهت استفاده می شود. این روش بر مبنای جمع آوری نمونه ها در پنجره تحلیل سرعت عمل می کند. طیف سرعت حاصل از این روش در مورد رویدادهای بازتابی عمیق است و از سوی دیگر در مواردی كه دورافت برداشت داده ها كم بوده، دارای و قدرت تفكیكی پایین است.

افزایش قدرت تفكیك در محاسبه شباهت سبب می شود كه دقت تخمین سرعت تصحیح برون راند عادی و برانبارش بهبود یابد. در این راستا نیز مطالعه ای بومی در این زمینه انجام شده است که در آن روش آماری خود راه انداز برای افزایش قدرت تفكیك طیف سرعت معرفی شده است.

در روش شباهت، چنانچه سرعت انتخاب شده برای پنجره تحلیل دارای تفاوت كمی نسبت به سرعت واقعی باشد، رد لرزه های درون پنجره به طور كامل افقی نمی شوند، اما با این حال به دلیل اختلاف زمانی بسیار اندك رد لرزه های مجاور، مقدار شباهت محاسبه شده برای این حالت نیز، به مقدار شباهت مربوط به سرعت واقعی نزدیك است و باعث پهن شدگی قله طیف سرعت حول سرعت و زمان دقیق می شود.

چنانچه سرعت پنجره تحلیل به صورت متفاوت از سرعت صحیح انتخاب شود، روش خود راه انداز با جابجایی رد لرزه های درون پنجره تحلیل، اختلاف زمانی بین دو رد لرزه مجاور را افزایش می دهد. به این ترتیب و با تعریف یك معیار جدیدتر برای محاسبه میزان شباهت، این فرآیند در برآورد سرعت صحیح مفید بوده و باعث افزایش دقت و قدرت تفكیك طیف سرعت می گردد.

در طول این پژوهش، كارآیی روش تحلیل سرعت خود راه انداز بر روی داده های لرزه ای مصنوعی و واقعی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن با روش متداول شباهت مقایسه شده است. نتایج به دست آمده نشان داد كه قدرت تفكیك طیف سرعت حاصل از روش خود راه انداز به مراتب بالاتر از نتیجه حاصل از روش متداول شباهت است.

منبع: صیام صفایی، امین روشندل كاهو، فرید كریمی، 1394. افزایش قدرت تفكیك طیف سرعت داده لرزه ای با استفاده از روش خود راه انداز، فصلنامه پژوهش نفت، سال بیست و پنجم، شماره 84.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل