نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مرگ خاموش میلیون ها نفر بر اثر آلودگی هوا

بر اساس گزارش سازمان های بین المللی محیط زیست ، سالانه 5 میلیون و 500 هزار نفر در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوا از بین می روند  که در این میان سهم دو کشور پرجمعیت چین و هندوستان بیش از 55 درصد از کل این آمار است . طبق اعلام این دو کشور در سال گذشته میلادی 1 میلیون و 600 هزار نفر در چین و 1 میلیون و 400 هزار نفر در هندوستان جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست دادند .

تولیدات صنعتی ، دود اگزوز خودروها ، سوزاندن زغال سنگ و در نهایت مصرف چوب وانواع کود ها از عوامل تخریب طبیعت و از بین بردن محیط زیست در کشورهای پر جمعیت و صنعتی همانند چین و هندوستان است.

به همین دلیل تیم تحقیقاتی بین المللی متشکل از پژوهشگرانی  از کشورهای هند ،چین ،کانادا و آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته و عنوان کردند که با وجود محدود کردن گازهای گلخانه ای در دو دهه آینده نیز شاهد افزایش این آمار به میزان دو برابر خواهیم بود. به همین دلیل پژوهشگران فوق خواستار اتخاذ تصمیماتی جدی تر از سوی جامعه جهانی برای مقابله با این فاجعه زیست محیطی شدند .

گفتنی است بر اساس این گزارش که در روز جمعه گذشته  در نشست سالانه انجمن پیشرفت های علمی به میزبانی واشنگتن قرائت شد،  آلودگی هوا را بیشترین عامل مرگ در جهان معرفی کرده و صدمات زیست محیطی ناشی از آن را در آینده ای نه چندان دور بزرگترین معضل انسان های معاصر قلمداد کرد .

مایکل برائر ، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا با بیان این که کاهش آلودگی هوا یک راه فوق العاده کار آمد برای بهبود سلامت در کشور های پرجمعیت است ، به تاثیر و پرورش گیاهان و قدرت مراتع و جنگلها در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد. به گفته وی تولیدات صنعتی ، دود اگزوز خودروها ، سوزاندن زغال سنگ و در نهایت مصرف چوب وانواع کود ها از عوامل تخریب طبیعت و از بین بردن محیط زیست در کشورهای پر جمعیت و صنعتی همانند چین و هندوستان است .

به طور مثال در کشور هندوستان میلیون ها نفر از مردم برای مصارف خانگی خود همانند درست کردن غذا و گرم کردن آب از سوزاندن چوب در فضای خانه خود استفاده میکنند و به این ترتیب در معرض سطح بالایی از ذرات و آلاینده های معلق قرار می گیرند .

به نظر پروفسور چندرا ونکا تارامن ، استاد دانشگاه بمبئی ، کشور هند باید رویکردی سه جانبه برای حل این معضل داشته باشد . وی در این رابطه پیشنهاد می کند که کاهش سوزاندن زغال سنگ در مصارف صنعتی ، کاهش سوزاندن مراتع برای مصارف کشاورزی ودر پایان کاهش و تعدیل مصارف خانگی کمک شایانی به حل مشکل آلودگی هوا در این کشور خواهد کرد.

منبع the healthsite

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل