نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رونمایی از حسگرهای جدید ناسا برای بررسی روند گرمایش جهانی

به گزارش ایسنا، برخی از این ابزارها هنوز واسنجی نشده‌اند، اما برخی ابزارها آماده استفاده برای پیش‌بینی وضعیت هواشناسی و مدلسازی آب‌وهوایی هستند.پنج ماموریت اصلی به این قرار هستند: نخست، رصدخانه هسته اندازه‌گیری بارش جهانی (GPM) که سال گذشته پرتاب شده بود، می‌تواند چیزی مشابه سی‌تی‌اسکن جهانی را برای ابرهای تولیدکننده باران و برف ارائه کند. این ماموریت اخیرا برای نخستین‌بار نقشه‌های زمان-گذشت بارش خود را برای نمایش الگوهای بارش برف و باران جهانی منتشر کرده است.

«جیل اسکوفرونیم جکسون» دانشمند پروژه GPM گفت: این رادار ژاپنی به ثبت تصاویر سه‌بعدی از بارش‌ها پرداخته که مشابه روش سی‌تی‌اسکن پزشکان از بدن بیماران است.دوم، رصدخانه مدارگرد کربن 2(OCO-2) که در ماه ژوئیه 2014 پرتاب شد، به پیگیری منبع دی‌اکسیدکربن موجود در جو و کانال‌هایی که منجر به حذف آن می‌شود، می‌پردازد. هدف نهایی از پروژه، ارتقای درک فرآیند تغییر آب‌وهوای جهانی و اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر است.

سوم، ماهواره ISS-RapidScat که در ماه سپتامبر 2014 به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل شد، به سنجش سرعت و جهت بادها بر روی اقیانوس می‌پردازد. سنجش‌های رصدخانه GPM و ماهواره RapidScat در حال حاضر برای پیش‌بینی توفان‌ها مورد استفاده است.

چهارم، سیستم انتقال ابر-آئروسل (CATS) که اواخر ماه ژوئن به ایستگاه فضایی ارسال شد، ذرات هوابرد و ارتفاع ابرها را اندازه‌گیری می‌کند. دانشمندان مأموریت CATS برای نخستین‌بار در ماه گذشته به نمایش عمومی تصویری از ابرها و ذرات هوابرد در جو بالای آفریقا پرداختند.

در نهایت نیز ناسا از ماهواره رصدخانه رطوبت خاک SMAP رونمایی کرده که در ماه ژانویه به فضا پرتاب شد و به سنجش سطوح رطوبت در خاک سطحی می‌پردازد. ماهواره طی این هفته، آنتن بازتابنده شش متری خود را باز کرده و طی یک ماه، کار اندازه‌گیری سطوح رطوبت را آغاز خواهد کرد؛ این اطلاعات به پیش‌بینی‌های دقیق‌تر برای سیل و خشکسالی خواهند پرداخت.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل