نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فیلترینگ مشکل فناوری های نوین را حل نمی کند

دکتر مهدی نوید ادهم روز سه شنبه در افتتاحیه همایش نسلی سالم در پرتو فناوری های نوین افزود: رسالت ما در آموزش و پرورش، مصون سازی افراد و یا به تعبیر ادبیات دینی ما، تقوا و خویشتن بانی است.
وی تاکید کرد: هر فناوری بر یک اندیشه استوار است و برای مواجهه هوشمندانه با فناوری باید به سمت اندیشه ها و به سامان کردن باورها برویم، از همین رو ما اصل را بر مصون سازی قرار دادیم نه محدودیت آفرینی، زیرا معتقدیم جوانان باید به باور و شناخت برسند و آگاهانه و هوشمندانه با این فناوری ها برخورد کنند.
نوید ادهم هشدار داد اگر نتوانیم به درون و قلب بچه ها نفوذ کنیم، رفتارهای مصنوعی بروز پیدا خواهد کرد.
وی درخصوص توجه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مباحث تربیتی اظهار داشت: یکی از اصول این سند، این است که اصل را بر تربیت قرار دادیم نه بر آموزش و انتقال دانش و معلومات و محفوظات، زیرا متاسفانه سیستم ما به دلایل مختلف، کاملا آموزشی شده است و ما باید این نظام آموزشی را به یک نهاد فرهنگی تربیتی تبدیل کنیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت در تمامی ساحت های وجودی انسان اعم از علمی و فناورانه، هنری و زیباشناختی، اعتقادی و اخلاقی، زیستی و بدنی، سیاسی اجتماعی و اقتصادی و تربیت حرفه ای، مدنظر است. 
وی دوران قبل از دبستان و سال های دبستان را بهترین سن برای تربیت پذیری در زمینه های مختلف عنوان کرد و گفت: با توجه به همین موضوع، مواجهه با فناوری های نوین را به دبستان آورده ایم و در پایه ششم دبستان، دو تا سه درس جدید اضافه کردیم که یکی از آنها درس کار و فناوری است.
نوید ادهم یادآور شد: در نظام فعلی، یک درس مبانی کامپیوتر در پایه سوم دبیرستان داشتیم که الان آن را به پایه ششم دبستان منتقل کردیم و در حال ردیابی مهارت های فناورانه در تمامی پایه ها و در درس ها و برای تمامی دانش آموزان هستیم.

**آموزش سواد رسانه ای و فناوری های نوین برای تمامی دانش آموزان 
وی درباره تصمیم های اتخاذ شده در جلسه شب گذشته شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این جلسه، تغییراتی در برنامه درسی دوره دبیرستان در شاخه های نظری و رشته ریاضی و فیزیک و علوم انسانی و فنی و حرفه ای و کار و دانش دادیم و به عنوان مثال، برای تمامی دانش آموزان درس تفکر و سواد رسانه ای را گذاشتیم که یک سال، دو ساعت در هفته این درس را فرا بگیرند و یا درس فناوری های نوین را گذاشتیم که برای هر رشته ای، فناوری های نوین آن رشته را یاد بگیرند و تربیت فناورانه و شایستگی های مهارتی را پیدا کنند.
نوید ادهم، برخورداری از تفکر ریاضی را لازمه فهم و تفکر فناوری برشمرد و گفت: داشتن فهم و تفکر فناوری به زیرساخت هایی نیاز دارد که یکی از آنها بحث ریاضی و تفکر ریاضی است، بنابراین درس ریاضی را در آموزش و پرورش نوین از پایه اول دبستان تا آخر دبیرستان تقویت کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: برای تمامی رشته ها درس ریاضی گذاشتیم حتی برای رشته علوم و معارف اسلامی که قبلا ریاضی نداشت و یا برای رشته علوم انسانی، درس های ریاضی را اضافه کردیم زیرا اگر دانش آموزان، منطق و تفکر ریاضی پیدا کنند بهتر می توانند با فناوری ها مواجهه داشته باشند.
نوید ادهم، کمبود نیروی انسانی متخصص و به روز را اصلی ترین مشکل حوزه تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: مشکلی که در این زمینه داریم بحث نیروی انسانی ماست و معتقدیم معلمی باید در دانشگاه ها تربیت شود که بتواند این بار سنگین را به دوش بگیرد و مهارت ها و شایستگی های لازم را داشته باشد.
وی بیان داشت: در آموزش و پرورش، معلمی می خواهیم که همپای زمانه به جلو بیاید زیرا در کشور ما هم مثل همه دنیا، معمولا بچه ها در زمینه فناوری های نوین از معلمانشان جلوتر هستند و این یک مشکل جهانی است.
همایش نسلی سالم در پرتو فناوری های نوین با حضور صاحبنظران دانشگاهی و آموزش و پرورش به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف درحال برگزاری است و تا فردا 28 بهمن ماه ادامه دارد. 
این همایش در محورهای اصلی 'فناوری، خلاقیت، استعداد یابی و استعداد پروری کودکان و نوجوانان'، 'فناوری و رشد و تکامل همه جانبه کودکان (Early Child Development)'، 'سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان و نوجوانان در پرتو فناوری های نوین'، 'فناوری و سبک زندگی کودکان و نوجوانان' و 'آموزش و پرورش، فناوری و نسل آینده' تدارک یافته است. 
'خانواده، فناوری و نسل سالم'، 'فرهنگ سازی کاربری فناوری در نسل سالم'، 'فناوری و کارآفرینان آینده' و 'بررسی تجارب دنیا در کاربری فناوری های نوین در پرورش نسل آینده' از دیگر محورهای این همایش است. 
در این همایش، سخنرانی های تخصصی با موضوعات 'فناوری های نوین و کاهش شکاف بین نسل ها'، 'خانواده، فناوری و نسل سالم'، 'فناوری و سبک زندگی کودکان و نوجوانان' ، 'رسانه، کودک و سلامت خانواده'، 'فناوری های نوین و شکاف نسل ها'، 'عدالت در پرورش نسل آینده در پرتو فناوری های نوین' و 'اعتیاد اینترنتی و علل روانشناختی آن' ارائه می شود. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل