نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توصیف رفتار جدید نانوسیم‌های نقره‌ در ابزار الکترونیکی ارتجاعی

به گزارش ایسنا، اکسید قلع ایندیم به دلیل رسانایی الکتریکی بالا و شفافیت نوری‌، یکی از پرکاربردترین مواد در ساخت صفحات لمسی، نمایشگرهای پلاسما و ابزار الکترونیکی ارتجاعی است، اما قیمت تصاعدی این ماده، کارشناسان صنعت ابزار الکترونیکی را وادار به یافتن یک جایگزین‌ مناسب کرده است.

یکی از جایگزین‌های مقرون‌به‌صرفه و بالقوه، فیلمی است که از نانوسیم‌های نقره‌ای جاسازی‌شده در پلیمرهای ارتجاعی ساخته شده است. این نانوسیم‌ها به اندازه‌ای نازک‌اند که تک‌بعدی هستند. این فیلم مانند اکسید قلع ایندیم شفاف و رساناست، اما چون دانشمندان درکی بنیادینی از ویژگی‌های آن نداشتند، تاکنون در ساخت ابزار الکترونیکی ارتجاعی به طور گسترده کار نرفته بود.

به تازگی محققان مدرسه مهندسی McCormick دانشگاه نورث‌وسترن به رهبری «هوراشیا اسپینوزا» و «جیمز این»، درک علمی از رفتار نانوسیم‌ها در ابزار الکترونیکی را ارتقا داده‌اند.

محققان بارگیری مداری این ماده را بررسی کرده و چگونگی واکنش آن به بارهایی با فشار نوسانی را نشان دادند. بارگیری مداری یکی از رفتارهای مهم ماده به شمار می‌آید که برای تحقق کاربردهای بالقوه نانوسیم‌ها در ابزار الکترونیکی اساسی است، زیرا آگاهی از چنین رفتاری به طراحان امکان درک دلیل ناکامی این فیلم‌های رسانا و چگونگی ارتقای ماندگاری آن‌ها را فراهم می‌کند.

با تغییر دادن فشار موجود بر روی نانوسیم‌های نازک‌تر از 120 نانومتر و نظارت بر از شکل‌افتادگی دائم آن‌ها، رفتار مکانیکی مداری‌ آنها توصیف شد.دانشمندان دریافتند، از شکل‌افتادگی دائم در نانوسیم‌های تاحدی قابل‌بازیابی است و این بدین معناست که در آزمایشات انجام‌شده، تعدادی از نارسایی‌های این ماده ترمیم و طی فرآیند بارگیری ناپدید می‌شوند.این نتایج نشان می‌دهد، نانوسیم‌های نقره‌ای می‌توانند به طور بالقوه بارهای مداری قوی را برای مدت زمان‌های طولانی‌تر تحمل کنند و چنین موضوعی برای ساخت ابزار الکترونیکی ارتجاعی کاربردی است.

گام بعدی این تحقیق، درک این موضوع است که چگونه این بازیابی، بر رفتار مواد هنگامی که میلیون‌ها بار خمیده می‌شوند، اثر می‌گذارد. جزئیات این تحقیق در مجله Nano Letters منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل